Юрій Шевчук: Для українців знову відведено роль декорації для російського телепродукту

Викладач української мови у Колумбійському університеті та Гарварді, член Американської асоціації славістичних досліджень Юрій Шевчук у програмі "Студія Захід з Антоном Борковським" розповів про те, як Україні зберегти своє національне і мовне обличчя за умов повзучої русифікації, котру підживлює російська телепропаганда

Україні слід користуватися форматами мовної політики, яка існує в державах, що вже відбулися – в США, Великій Британії, Франції. Слід трактувати мову як засіб консолідації суспільства, а не його поділу, бо русифікатори протягом усієї своєї багаторічної історії знають дуже добре, що русифікація – це політика насильства.

Українізація може відбуватися без всякого насильства. Як!? Шляхом творення власного україномовного культурного продукту – високоякісного, привабливого й престижного.

Нам слід відмовитися від найбільш токсичного русифікаційного формату – змішування української з російською. 

Водночас має реалізуватись очищення інформаційного поля від людей, що працюють, проводячи антидержавну політику підриву Української держави під виглядом демократії. Ми є в стані війни. Перша річ, що робилась у країнах, які зазнавали агресії, – це зміна певних правил гри в інформаційному полі, коли все працювало на перемогу. У нас все абсолютно навпаки, - посидьте, поклацайте каналами кабельного телебачення чи саталітарного, кожен третій канал є російським. Очевидна річ,  їх не має там бути. Дві із трьох передач якихось «інтерів», «айсітіві»  чи ще когось, так само викликають певний подив щодо того, які вони посилання дають і на кого вони працюють. В який спосіб це зробити!? Це мають вирішити в українському уряді, але не робити вигляд, що це нормально, адже це не є нормальним. Тож почнімо бодай з цього.

Для мене серіал «Гвардія» - це приклад кремлівського шаблону. В центрі серіалу людина, що має екранну присутність росіянина, бо в усіх своїх фільмах це – "русскій человєк". Він напевно патріот України, я кажу про Горбунова, напевно чудова людина, киянин і все решта.  Але у його присутності на екранах в десятках фільмів нема нічого українського. А  нам потрібно створювати фільми з українським героєм, з яким українцеві можна ідентифікуватися, впізнати себе і хотіти бути ним, подібного до того, як французові легко ідентифікуватися  з Аленом Делоном чи Філіпом Нуаре, іспанцеві із Хав‘єром Барденом, а американцеві -  Робертом Де Ніро тощо. Українець із Горбуновим не ідентифікується. В центрі фільму ми бачимо росіянина-ліберала, який ненавидить Путіна, а українець з чубом десь там бігає поза ним і трішки по-українськи говорить благенькою українською мовою. Нас знову маргіналізують, для нас, українців, знову відведено роль декорації для російської культури, такого собі оправдання присутності  абсолютно глибоко російського продукту. І цей серіал для мене у тому самому порядку, що й інший «файний» патріотичний серіал під назвою "Останній москаль" . Тільки "Останній москаль" набагато примітивніший, набагато бездарніший  й очевидніший у своєму українофобстві від серіалу "Гвардія". У "Гвардії" – все використовується маніпулятивніше, маємо інтернаціонал в совєтському його розливі, навіть маємо кримського татарина, – українці ж не можуть мати проти цього нічого, чи не так?  Але все це знову ж таки підтанцьовка для російського героя, якого уособлює Горбунов. Відтак досі категорично бракує продукту, який був би здатен означити  прецедент парадигматичного розриву з Московщиною, із московськими смислами  у культурному продукті у кінематографі.

Слід творити певний ідеологічний програмний зміст, який не є простою реакцією на московську агресію, важливо перехопити інформаційну ініціативу. В Україні стаються десятки чудових історій самопожертви й героїзму. Але про це недостатньо говориться, точніше говориться недостатньо талановито. Важливо, аби люди не тільки в Україні, але  й навколо, замислились про це. "Голлівуд" перебуває в пошуках нових історій, дуже часто складається враження, що вони вичерпали власну фантазію, - їм слід допомогти, адже в Україні повно цих нових історій, про які має знати весь світ.