Візьмемо епатажем. 5 українських фільмів, здатних шокувати Оскар

П'ять українських картин, від яких американські кіноакадеміки Оскару здригнуться і пам'ятатимуть українське кіно ще довго

29 серпня Український Оскарівський комітет назве стрічку, яка претендуватиме від нашої країни на Оскар. Нагадаю, традиційно йдеться про категорію "Кращий фільм іноземною мовою". Вибиратимуть з восьми робіт і усі вони, на мою скромну думку, не мають жодних шансів сподобатися американським кіноакадемікам. Ось така зрада. Нагадаю вам цей перелік.

"Dzidzio контрабас" Олега Борщевського, "Червоний" Зази Буадзе, "Жива" Тараса Химича, "Микита Кожум'яка" Манука Депояна, "Війна химер" Анастасії та Марії Старожицьких, "Чужа молитва" Ахтема Сеітаблаєва, "Стрімголов" Марини Степанської, "Рівень чорного" Валентина Васяновича.

Я особисто поставила б на дві останні стрічки, принаймні вони мали б найбільш адекватний вигляд у форматі цієї оскарівської номінації. Втім, наважусь стверджувати, що обидві зможуть пройти хіба перший етап відбору.

Реальний шанс просунутися далі ніж завжди ми таки мали, у 2014 році від України могли запропонувати "Плем'я" Мирослава Слабошпицього, на той час вже достатньо титуловану стрічку. Але ні, тоді нашим варіантом став "Поводир" Олеся Саніна, який вельми передбачувано не пройшов навіть перший тур. Тим часом як "Плем'я" отримало приз Європейської кіноакадемії як кращий дебют.

Втім, давайте дивитися в майбутнє з оптимізмом - якщо був один шанс, то буде і другий. А поки чекаємо на нього, пропонуватимемо кіноакадемікам хоч щось. Бо щось завжди ліпше, ніж нічого. І, знаєте, цей час можна використати для експериментів.

Висувати щороку стрічки, за які просто не дуже соромно - це нудно. Треба якось виділятися. Тому пропоную не застрягати у напівмірах і щороку обирати найбільш трешеві фільми. Тим паче, що довго шукати не доведеться.

Відтак, ось перелік українських картин, від яких американські кіноакадеміки здригнуться і пам'ятатимуть нас ще довго.

"Урок магії" (режисер Лілія Солдатенко)

Дитяча стрічка, в якій є усе - неймовірна гра акторів, небачені спецефекти та вражаючий сюжет. Усе це, звісно, годилось би взяти у лапки. Зацікавлених інформую - прем'єра цієї роботи вже на носі. Прокат планується за два місяці. Тому, якщо ваша дитинка нечемно поводиться, можете лякати її переглядом "Уроку магії".

Але тут є одне але. Фільм знімався без державної підтримки, тобто автори самі знайшли гроші на своє творіння. А за власні бюджети люди мають право розважатися як можуть. Тим паче, на кожен товар свій покупець.

"Шлях мерця" (режисер Георгій Фомін)

Цей трейлер наробив багато галасу серед українських синефілів рік тому. Неважко зрозуміти чому. Історія непересічна, м’яко кажучи.

За Миколою Вереснем ганяються чорти і тягнуть його до пекла, бо думають, що він Іван Грозний. З іншого боку за ним полює міністр внутрішніх справ Бармалаєв.

"Далі за сценарієм з’являються менти-вампіри у ролі чортів, гуцули-пияки яко ангели й інші містичні істоти та щонайрізніші поторочі посей- та потойбічної реальностей…" (цитата зі сторінки фільму у Вікіпедії)

Усе це доповнюється кривавими сценами катувань, де, зокрема, є і пан Вересень, який кричить, що він не Вересень. Загалом, судячи за трейлером, "Шлях мерця" - це стовідсоткова "больнічка".

Особисто я зовсім не прости такого формату, але останнім часом про фільм щось нічого не чути. Тож є прикра ймовірність, що він поповнить перелік вітчизняних робіт, які загнулися ще на стадії виробництва.

"Король Данило" (режисер Тарас Химич)

У цієї стрічки шансів більше, ніж у інших. Принаймні, попередній фільм Тараса Химича "Жива" увійшов до вищеописаного переліку цьогорічних оскарівських претендентів. У фільмографії Химича багато документалок, зокрема про повстанський рух, але з ігровим дебютом вийшло трішки гірше.

Невміння режисера працювати з акторами, несерйозне ставлення до сценарію - усе це перетворило "Живу" на доволі химерну історію з невиписаними характерами, плутаним сюжетом і вельми сумнівною акторською грою.

Якщо робити висновки з першого трейлера, "Король Данило" може наступити на ті самі граблі. Принаймні, про що фільм - зрозуміти неможливо. Тим часом Химич вже вдруге не просить грошей у держави.

Цього разу він влаштував збір в інтернеті. Поки з потрібних 4 мільйонів гривень вдалося зібрати 31 тисячу. Як хочете підтримати - ось вам посилання

"Герой мого часу" (режисер Антоніна Ноябрьова)

Особисто мені цей тізер припав до смаку. Але я, схоже, у меншості. Обговорення цього відео у професійній кіноспільноті визначило наступне - нікуди це не годиться. Основні нарікання на незрозумілий сюжет, звук, акторську гру та загальну сумбурність.

У фільмі мова йде про простого хлопця, який влаштовується охоронцем у музей сучасного мистецтва. І там намагається зрозуміти в чому сенс живої свині і купи сміття як арт-об'єктів.

Дехто з панства стверджує, що Антоніна Ноябрьова не зможе зафільмувати ігрову стрічку, бо раніше займалася переважно створенням музичних кліпів. Зрештою, "Герой мого часу" зовсім скоро буде у прокаті, тому кожен складе свою думку.

"Мир вашому дому" (режисер Володимир Лерт)

Стрічку теж очікуємо у прокаті, так що публіка зможе отримати задоволення від перегляду у жовтні. Традиційні нарікання наших знавців про те, що сценарій поганий тут не пройдуть. Автори взяли за основу п’єсу Григорія Горіна, якого звинуватити у бездарності язик не повернеться.

Нагадаю, він писав сценарії зокрема до «Того самого Мюнхаузена» і «Формули кохання» Марка Захарова. Ба більше – п’єса створена за мотивами «Тев’є-молочника» Шолома Алейхема. Щоб спаскудити роботу цих панів треба гарненько постаратися.

Поки що можемо, як і в попередніх випадках, робити висновки з трейлеру. Занадто довгий, не динамічний, хоча і доволі чітко дає уявлення про сюжет. В очі кидається аж надто штучний грим, особливо радують бороди. Ну і дубляж. Стрічка знята російською і перекладена українською. Це не перший випадок у нашому кіно, але я особисто досі не звикну.

Ось така п’ятірка, хоча вона може доповнюватися. Ясна річ, що усе це жарти, тим паче кожен фільм, який претендує на Оскар, повинен відповідати купі технічних характеристик.

Приміром, вихід у прокат впродовж певного часу. Ну і, звісно, може трапитися диво і усі ці фільми виявляться значно кращими, ніж їхні трейлери. Втім, практика показує, що так буває вкрай рідко.

Автор: Лєна Чиченіна - арт-оглядач телеканалу Еспресо.