Що хасиди шукають в Умані: 5 міфів про паломництво

Кожного року у вересні–жовтні до Умані прибувають хасидські паломники, які святкують у місті юдейський Новий рік. Ця подія викликає велику увагу українських ЗМІ та спричиняє бурхливі обговорення у соціальних мережах

Еспресо.TV пропонує згадати кілька міфів, які супроводжують хасидське паломництво до Умані, та спростувати їх. Все-таки в Україні не так добре знайомі з деталями юдаїзму, а велика присутність хасидів в Умані провокує на коментарі навіть тих людей, які не дуже обізнані з темою.

Міф 1. Нахман був засновником юдаїзму

Така помилкова думка іноді з’являється навіть у новинах вітчизняних ЗМІ. Це не так, адже юдаїзм з’явився на багато століть раніше, ніж народився раббі Нахман. В той же час Нахман дійсно був засновником, але не юдаїзму, а його відгалуження під назвою "брацлавський хасидизм".

У 1810 році раббі Нахман, відчуваючи близьку смерть, вирішив поселитися в Умані. Чому його зацікавило це місце? Для цього треба згадати які події відбувалися в Україні у 60-х роках вісімнадцятого століття.

За кілька років до народження Нахмана в Україні відбулося гайдамацьке повстання Коліївщина. Одним з успіхів повстанців було взяття Умані.

На початку червня 1768 року повстанське військо наблизилося до Умані, яка належала магнатові Потоцькому. Це був важливий торговельний пункт. В місті було багато заможного населення. Умань тоді була не тільки економічним, але й культурним осередком. Місто було добре укріплене. 8 квітня 1760 року тут було закладено фортецю.

Також слід врахувати, що після поширення інформації про переможний похід гайдамаків до Умані стали стікатися хвилі польських і єврейських утікачів. 14-го червня 1768 року з'єднані сили повстанців ліквідували табір у Грековому Лісі, в якому мало бути від 5 до 8 тисяч польських панів із челяддю та євреїв, і підійшли до Умані.

Почалась облога міста. Вже першої ночі всі українці, що були тоді в Умані перейшли до повстанців. У місті залишилися тільки поляки та євреї. Врешті-решт гайдамаки увійшли до міста.

Точна кількість загиблих під час взяття Умані невідома і різними авторами оцінюється від 2 до 20 тисяч католиків, уніатів і юдеїв.

"Душі померлих за віру чекають на мене", - сказав раббі Нахман, перед тим як оселитися в Умані.

Нахман помер 16 жовтня 1810 року і був похований на єврейському кладовищі поруч із загиблими під час Коліївщини.

Про події в Умані в 1768 році писав і Тарас Шевченко у поемі "Гайдамаки":

"Козак оживе;

Оживуть гетьмани в золотім жупані;

Прокинеться доля; козак заспіва:

"Ні жида, ні ляха", а в степах Украйни -

О боже мій милий - блисне булава"!

Міф 2. Всі євреї їдуть на Новий рік до Умані

Автор цієї статті зустрічався з таким помилковим твердженням у деяких друкованих українських виданнях, навіть провідних.

Насправді в юдаїзмі, на загал, немає такої ритуальної традиції. Навпаки, на головні свята бажано бути в Ізраїлі, ближче до святих місць. Тому звичай прихильників раббі Нахмана є традицією їхньої громади, а не чимось більш загальним.

Зазначимо, що могила раббі Нахмана була місцем паломництва послідовників його вчення практично до початку Другої світової війни. Під час війни могила була зруйнована. В післявоєнні часи територія старого єврейського кладовища була забудована житловими багатоповерхівками. Деякі послідовники Нахмана робили спроби розкопати та упорядкувати залишки могили вчителя, однак в умовах СРСР це було складно зробити.

І лише в кінці 1980-х років, коли радянська влада почала слабшати, паломники почали знову активно з’являтися біля залишків могили.

Міф 3. Всі хасиди є паломниками до Умані

Ми вже з’ясували, що не всі юдеї вважають своїм обов’язком їхати до Умані на єврейський Новий рік. Однак, існує помилкова думка, що до Умані їдуть усі представники хасидського напрямку юдаїзму. Це теж невірно.

Спочатку згадаємо хто такі хасиди. Хасидизм як відгалуження юдаїзму виник на території України у першій половині XVIII століття. Хасиди тоді виступали як опозиція до рабинської еліти. Їхнє вчення швидко поширилося у єврейських громадах Східної Європи. Раббі Нахман з Брацлава був якраз хасидом. Але він зумів створити власну громаду, яка відокремилася від інших хасидів.

Паломниками є переважно представники його громади. Інші хасидські династії не так цікавляться могилою в Умані.

Міф 4. Ізраїль не хоче забирати останки раббі Нахмана

В останні роки прибуття великої кількості паломників до Умані іноді призводить до посилення напруженості, конфліктів. З боку деяких громадських активістів лунають пропозиції віддати ізраїльтянам рештки Нахмана і припинити таким чином хасидське паломництво до Умані. Цікаво, що ізраїльська сторона не проти такого розвитку подій. Однак, проти виступають якраз представники місцевої влади в Умані.

Ще у січні 1993 року під час своєї поїздки в Єрусалим перший президент України Леонід Кравчук дав згоду на перенесення залишків раббі Нахмана в Ізраїль. Але тоді ще були незрозумілими туристичні переваги збереження могили Нахмана в Україні.

У тому ж 1993 році двоє ізраїльських хасидів вчинили спробу викрадення останків Нахмана для перепоховання. Однак їм перешкодила українська міліція.

Зараз жителі Умані непогано заробляють за десять днів паломництва. Квартири біля могили та навіть не біля неї здають за рекордні суми. Місто отримує гроші і місцева влада зацікавлена у продовженні паломництва.

Ціни біля місця поховання стартують від 1000 доларів на весь період святкування. Приміром, однокімнатна квартира на третьому поверсі може коштувати 1600 доларів, трьохкімнатна квартира на другому поверсі — 2200 доларів.

5. Міф про сміття паломників

Під час паломництва до Умані прибувають до 30 тисяч хасидів. В місті за офіційними даними проживає 90 тисяч людей. Фактично мабуть менше, бо частина мешканців перебуває на заробітках.

Звісно, що прибуття такої кількості туристів різко впливає на стан комунікацій і в Умані стає значно більше сміття. У соціальних мережах та ЗМІ після цього з’являються обурені пости та статті з критикою "хасидського свинства".

Можливо, що хасиди і справді не так ретельно ставляться до сміття, бо зайняті релігійно-містичними святкуваннями. Однак, у цієї проблеми є ще один бік.

По-перше, уманським комунальникам ніхто не заважає вчасно прибирати сміття, а не сидіти склавши руки. Як ми вже з’ясували, гроші для цього є.

По-друге, у багатьох подвір’ях в українських містах постійно повно сміття, бруду, пилу. Виникає питання: там теж хасиди розкидали?