Костянтин Москалець: Філософія письмового стола

Читаючи нещодавно улюбленого блогера, зустрів під його постом про облаштування робочого місця коментар, автор якого розповідає про власний письменницький феншуй

Отже, замість одного письмового стола він по черзі працює за двома. Один стіл призначений виключно для письма, причому для письма від руки, а також для читання справжніх, тобто паперових книг. (У наш час книги, як і гриби, поділяються на їстівні та умовно-їстівні, тобто паперові і цифрові). Цей стіл – зона письма, вільна від присутності технологій, туди забороняється брати комп’ютер і смартфон. Другий використовується виключно для комп’ютерної роботи – електронна пошта, серфінг в інтернеті, всі діла.

Два письмові столи одразу, нечувана розкіш у нашу тісну, перенасичену пристроями і людьми коворкінгову епоху! А тут ось ремонт у хаті непередбачено затягнувся, спочатку не було шаф для книг і посуду, потім були, але виготовлені зовсім за іншими, ніж треба, розмірами, і ми їх гарячково позбувалися, замовляючи інші, які, до речі, ще й досі не готові. Старого стола, за яким я звик працювати, винесли до іншої кімнати, нового все ще не зробили, тож довелося спорудити доволі химерну конструкцію, хистку й непевну, поставивши на стільця ноутбук, а вже на його кришці пишучи від руки чергові тексти. Звичайно, я завжди сповідував аскетизм і мінімалізм, сповідуватиму їх і надалі, проте чотири місяці поспіль не мати змоги опертися ліктями на стійку і доброзичливу поверхню, це занадто навіть для таких запеклих аскетів, як я.

Ясна річ, доводилося читати про ще екстремальніший письмовий досвід. У коментарі до вже згаданого допису авторка першого опублікованого роману не без гумору, який їй якимось дивом вдалося зберегти, повідомляє, що вона написала свій роман у стінній шафі розміром 3х4, тримаючи ноутбук на колінах. Інший екстремал (якого мені й досі до глибини душі шкода) писав роман на смартфоні, дві години добираючись приміським поїздом до роботи, а наприкінці робочого дня ще дві години повертаючись додому. Зрештою, приблизно так писав свій “Голос”, щоправда, не на смартфоні, і відомий канадський літературознавець та письменник Марко Роберт Стех. У чудовій, хоча тепер дещо призабутій книзі Яна Парандовського “Алхімія слова”, яку я рекомендував би прочитати всім прихильникам красного письменства, є згадка про французького письменника і драматурга Вільє де Ліль-Адана, змушеного писати на підлозі, позаяк у нього конфіскували меблі, і про Бенвенуто Челліні, який єдину в своєму житті поему написав у в’язниці скіпкою, відчахнутою від дверей камери, а чорнило зробив із товченої цегли… Тож коли припече, писатимеш і навколішки, і рачки, і навстоячки, і які там ще вигадливі пози письменницької йоги можна собі уявити.

Однак це радикальні версії красного письменства. Насправді кожен автор потребує бодай одного, але міцного, широкого і місткого стола. Цей стіл – плацдарм успішної праці, запорука того, що добрий геній твору не покине вас напризволяще на пів дороги, розчарований тривалим дискомфортом. Письмовий стіл, приватний простір – це особливі прикмети професії і цехової приналежності. Може, тому довкола постів мого улюбленого блогера і збирається така численна та зацікавлена аудиторія, що пише він про звичайні, здавалося б, але вкрай насущні, животрепетні для кожного письменника речі. Кожен програміст може самозабутньо кодити де-завгодно і на чому завгодно, головне, щоб не підвисав комп’ютер, був доступ до швидкісного інтернету і вдосталь кави. Письменник натомість потребує особливих передумов для натхненної і зосередженої праці. Його натхнення капризне і вибагливе, воно вмить зникає, коли до простору приватного священнодійства заходять сторонні особи, руйнуючи зосередженість і тишу, або ж коли під вікнами зупиняється автомобіль з надміру гучним шквалом трансової музики в колонках. Особисто я люблю транс, якщо що, але не тоді, коли над головою зловтішно посвистує дамоклів меч дедлайну і збита з пантелику варварським втручанням чужорідної звукової стихії свідомість ніяк не може натрапити на потрібний синонім або пригадати потрібний історичний факт.

Письмовий стіл – це усталений лад життя і явлена філософія смислу цього життя. Ноутбук на колінах, смартфон в електричці, скіпка з дверей в’язничної камери можуть бути припустимими лише як вимушений тимчасовий варіант. Якщо ж ми потребуємо сталості, доброго гумору і безперебійної праці в одному обраному напрямку, це означає, що ми потребуємо письмового столу, а краще двох, чого я від усього серця бажаю і собі, і всім, хто ще не розучився писати від руки.