Микола Княжицький: Як вимикали Еспресо

Микола Княжицький
6 квітня, 2022 середа
08:25

З початком жахливого варварського російського вторгнення в Україну усі ми живемо війною

Війна об’єднала нас усіх не залежно від місця проживання та політичних поглядів. Окремі зрадники з ОПЗЖ єдині в Україні, хто вітав окупантів. Пізно ввечері 3 квітня я повертався до Львова з Сум, куди ми з колегами відвозили гуманітарну допомогу. Було безліч планів. Тут, у  моєму рідному Львові, на моєму виборчому окрузі, мільйони людей збирають гуманітарку, організовують перенесений зі Сходу бізнес, готуються у лавах Збройних Сил України та тероборони до відправлення на фронт. Журналісти Еспресо у львівській студії з перших днів окупації організували інформаційне мовлення. Сюди ж приїхали еспресівці, яких вдалося евакуювати з Бучі, Ірпеня, Броварського району. За кожного з них ми переживали, поки не було з ними зв’язку і раділи, що зустріли живими.

4 квітня зранку Еспресо зник з мережі наземного мовлення Т2. Відбулося це без жодного попередження і пояснення. Тоді ж з Т2 зник сигнал Прямого і 5 каналів. Еспресо продовжувало мовити на супутнику і у кабельних мережах, але глядачі, які дивилися канал з ефіру, почали телефонувати з питаннями: що сталося.

Менеджмент каналу почав шукати якісь документально оформлені підстави вимкнення. Рішень про вимкнення каналів ні Нацрада як регулятор телерадіомовлення, ні РНБО, ні інші державні органи не приймали.

Оператор цифрового мовлення Зеонбуд теж жодних дій не чинив.

Просто керівники Концерну РРТ вимкнули у своєму приміщенні комутаційний кабель Еспресо і ввімкнули туди кабель іншого каналу без жодних юридичних підстав і всупереч чинній угоді. Посадові особи Концерну порушили аж три статті Кримінального кодексу України.

Ось кримінально-правова характеристика їхніх дій:

Стаття 111 КК України. Державна зрада: посадові особи Концерну РРТ, повністю усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, відсутність у них повноважень на відключення телевізійного мовлення телеканалу, що володіє чинною ліцензією на мовлення, вчинили умисні дії, спрямовані на шкоду інформаційній безпеці, надали під час воєнного стану іноземній державі-агресору допомогу у проведенні підривної діяльності проти України.

Стаття 356 КК України. Самоправство: посадові особи Концерну РРТ самовільно, присвоївши собі повноваження Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, у відверто незаконний спосіб, маючи умисел на порушення прав громадян України на отримання інформації, вимкнули телеканал Еспресо з цифрового ефіру.

Стаття 361 КК України. Несанкціоноване втручання в роботу інформаційних (автоматизованих), електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних мереж: посадові особи Концерну РРТ незаконно, всупереч своїх повноважень втрутились в роботу багатоканальної телемережі цифрового телебачення Т2, внаслідок незаконної перекомутації вхідних сигналів телевізійної програми телеканалу Еспресо здійснили дії, спрямовані на позбавлення громадян України права на отримання інформації, гарантованого Конституцією України. Вказані дії призвели до блокування інформації та вчинені в умовах воєнного стану, що складає кваліфікований склад злочину, передбачений частиною 5 статті 361 КК України.

Парадокс в тому, що Еспресо у цій ситуації повинне ще й платити Зеонбуду мільйони гривень за незаконну ретрансляцію чужого телевізійного сигналу! То чим чиновники Концерну відрізняються від мародерів, які привласнили чужий канал, а платити за це мають інші?!

Чим вони керувалися? У мене лише одне пояснення: чиновники хотіли позбавити українців права на інформацію з метою сприяння агресору проводити свої дезінформаційні операції.  

Відомо, що російські нацисти воюють з українським телебаченням. Вони систематично бомблять телевізійні вежі, вимикають українські канали на окупованих територіях і вмикають туди власну брудну пропаганду. З цієї точки зору українська держава мала б дбати про збереження мовлення українських телеканалів.

І РНБО, між іншим, у своєму рішенні від 19 березня зобов’язав Концерн забезпечити “стале функціонування об’єктів цифрового ефірного мовлення та безперебійну трансляцію телевізійних каналів в МХ - 1, -2, -3, -5;”.

Очевидно, що незаконне відключення Концерном РРТ трансляції каналу Еспресо ніяк не може вважатись “забезпеченням безперебійної трансляції”. Це пряме порушення з боку Концерну не лише законодавства про телебачення і радіомовлення, але й вказаного рішення РНБО.

Таким чином, вимкнення сигналу телеканалу Еспресо є нічим іншим як беззаконням та свавіллям зі сторони Концерну РРТ і його посадових осіб.

Жодних рішень органів державної влади щодо вимкнення Еспресо з цифрової ефірної телемережі не приймалося.

Можна припустити, що Еспресо вимкнули з метою введення політичної цензури. Підкреслюю, що мова йде саме про політичну цензуру, а не про військову. Адже згідно чинного законодавства у час воєнного стану лише військово-цивільна адміністрація може вимикати телеканали відповідно до процедури, затвердженої Кабінетом Міністрів України.  Але ніяких таких рішень ВЦА не приймала.

Існує думка, що Еспресо вимкнули через те, що канал не бере участі у виробництві та трансляції телемарафону «Єдині новини». Жодних юридичних доказів цього не існує. А самому каналу ніхто ніколи не пропонував брати участь у створенні цього марафону.

Про марафон та історію його виникнення поговоримо окремо.

25 лютого пресслужба Міністерства культури та інформаційної політики України повідомила про те, що опівночі 26 лютого стартує телемарафон “Єдині новини”, які опівночі координує холдинг 1+1 media, а далі телеканал Рада та канали груп StarLightMedia та InterMediaGroup. Фактично з 26 лютого до телемарафону долучилась Медіагрупа Україна, а з 2 березня  - і Суспільний мовник.

Між іншим, Суспільне зберегло власне мовлення, запустивши власний інформаційний марафон через загальнонаціональну мережу регіональних каналів.

Еспресо і зараз активно співпрацює з кореспондентами Суспільного по всій Україні. Крім того, Еспресо від першого дня запуску марафону віддало під його трансляцію 12 годин мовлення щодобово. Канал розумів усю відповідальність у спільному проведенні інформаційної політики.

Станом на 2 березня, крім суспільного марафон “Єдині новини” виробляли (окремі відрізки) ICTV, “1+1”, “Рада”, “Україна”, “Інтер”.

19 березня президент підписав Указ, який зобов'язує телеканали показувати спільний інформаційний марафон  та ввів у дію рішення Ради нацбезпеки і оборони “Про нейтралізацію загроз інформаційній безпеці держави” і “Щодо реалізації єдиної інформаційної політики в умовах воєнного стану”, ухвалені 18 березня. “Установити, що в умовах воєнного стану реалізація єдиної інформаційної політики є пріоритетним питанням національної безпеки, забезпечення якої реалізується шляхом об’єднання усіх загальнонаціональних телеканалів, програмне наповнення яких складається переважно з інформаційних та/або інформаційно-аналітичних передач на єдиній інформаційній платформі стратегічної комунікації – цілодобовому інформаційному марафоні “Єдині новини #UАразом” - йдеться в рішенні РНБО. Реалізувати це рекомендовано Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення, яка, однак, жодних рішень щодо цього не приймала.

21 березня канали “Прямий” та “5 канал” заявили, що готові до виконання законних вимог влади та указу президента і рішення РНБО. “Чекаємо на пропозиції слотів, за мовлення яких відповідатимуть наші телеканали та вбачаємо за необхідне долучити творчі колективи телеканалів до формування інформаційного продукту”. Водночас Еспресо теж готове було спільно з іншими каналами взяти участь у виробництві марафону.

29 березня Українські медіагрупи “1+1 media”, “Медіа Група Україна”, Starlight Media, Inter Media Group попросили про фінансову допомогу для подальшого виробництва марафону “Єдині новини”.

Я можу припустити, що телеканали, які виробляють марафон, планують отримати кошти від держави і ділитися цими коштами з іншими не для всіх вигідно. Але виникає питання, чому саме ці канали мають право монопольного мовлення і державного фінансування. Чим вони кращі від інших таких самих загальнонаціональних каналів?

Відзначу, що Еспресо цінує роботу усіх колег під час війни, надає 12 годин ефіру для трансляції марафону, хоча й не бере участі у його виробництві і не претендував на державне фінансування. Саме тому вимкнення Еспресо нібито через небажання брати участь у марафоні є абсурдним фейком. Навпаки, це вимкнення має всі ознаки звичайної політичної цензури.

Можливо буду нудним, але подам тут юридичне тлумачення цієї ситуації.

Для розуміння юридичної сторони питання необхідно виділити наступне:

- держава надала телеканалу Еспресо право здійснювати цифрове мовлення, видавши відповідну ліцензію на мовлення. Відповідно до статті 27 Закону про телерадіомовлення ліцензія «є єдиною законною підставою на право мовлення».

На даний момент ліцензія є чинною, жодні рішення про її анулювання не приймались і навіть не були ініційовані. Тобто право телеканалу Еспресо здійснювати мовлення ніким не ставиться під сумнів і не оспорюється.

- технічна сторона цифрового мовлення забезпечується оператором цифрової мережі Т2 – ТОВ “Зеонбуд”. На підставі договору ця компанія бере сигнал від Еспресо і далі здійснює розповсюдження через власну мережу передавачів.

Відповідно до статті 39 Закону про телерадіомовлення Зеонбуд зобов’язаний транслювати кожного власника ліцензії на цифрове мовлення (телеканал Еспресо таку ліцензію має).

- за повідомленням ТОВ “Зеонбуд”, виключення телеканалу здійснене на рівні комутації, яку забезпечує державний Концерн РРТ. Цей Концерн вирішив замість сигналу Еспресо розповсюджувати сигнал каналу Рада.

Іншими словами, вимкнення телеканалу Еспресо від цифрового ефіру здійснило керівництво Концерну РРТ, оскільки вони мали таку технічну можливість. Вони просто не передають сигнал каналу Еспресо для його подальшого розповсюдження в цифрову мережу;

- вказані дії є повністю незаконними, оскільки Концерн РРТ не має повноважень визначати, хто має право здійснювати мовлення. Таким правом наділена Нацрада з питань телерадіомовлення, яка може видати ліцензію (і тим самим надати право) або її анулювати (і тим самим такого права позбавити);

Наразі відсутні будь-які правові підстави для вимкнення телеканалу Еспресо від цифрового ефіру. Це розуміє і сам Концерн РРТ, оскільки на вимоги пояснити причини вимкнення телеканалу Еспресо, Концерн жодних пояснень надати не зумів. Очевидно, якби такі причини були, Концерн мав би їх офіційно оголосити.

Далі наведемо кілька версій, використовуючи які Концерн РРТ міг би намагатися обґрунтувати правомірність ситуації, що склалась:

1. Можливі посилання Концерну РРТ на рішення РНБО від 18.03.2022 року “Про нейтралізацію загроз інформаційній безпеці держави” будуть безпідставними.

Дане рішення передбачає лише  необхідність забезпечення Концерном спільно з Зеонбудом “сталого функціонування об’єктів цифрового ефірного мовлення та безперебійну трансляцію телевізійних каналів; цілодобовий моніторинг ефірної мережі; резервування супутникових каналів доставки програм та обладнання головної станції мультиплексування; резервну доставку телеканалів до цифрових передавачів із залученням альтернативного оператора супутникового зв’язку”.

Повноважень визначати, які телеканали транслюються, а які ні, у Концерну РРТ немає. Як зазначено вище, такі повноваження є лише у Нацради, яка їх реалізовує шляхом видачі ліцензій на мовлення на підставі конкурсу.

2. Можливі посилання на рішення РНБО від 18.03.2022 “Щодо реалізації єдиної інформаційної політики в умовах воєнного стану” також будуть безпідставними.

По-перше, в даному рішенні відсутні будь-які вказівки на гіпотетичну можливість відключення телеканалу. Ні Концерн РРТ, ні будь-які інші органи не наділяються повноваженнями відключати телеканали.

Вже цього достатньо для висновку, що посадовці Концерну РРТ не мають навіть теоретичної можливості обґрунтувати вимкнення телеканалу, посилаючись на це рішення РНБО.

По-друге, даним рішенням передбачено, що «в умовах воєнного стану реалізація єдиної інформаційної політики є пріоритетним питанням національної безпеки, забезпечення якої реалізується шляхом об’єднання усіх загальнонаціональних телеканалів, програмне наповнення яких складається переважно з інформаційних та/або інформаційно-аналітичних передач на єдиній інформаційній платформі стратегічної комунікації – цілодобовому інформаційному марафоні "Єдині новини #UАразом".

Жодних зобов’язань щодо трансляції інформаційного марафону, обсягів такої трансляції в рішенні не встановлено.

Телеканал Еспресо звертався до РНБО з проханням погодити трансляцію марафону в обсязі біля 50% ефірного мовлення. У своїй відповіді РНБО не надав якихось заперечень і переслав наше звернення до Нацради з питань телерадіомовлення.

Нацрада теж жодних заперечень щодо вказаних обсягів трансляції марафону не надала.

Відповідно до зазначеного, в умовах, що Еспресо на виконання рішення РНБО здійснював трансляцію марафону "Єдині новини #UАразом" в обсягах, щодо яких жоден з державних органів претензій не заявляв, неможливо стверджувати що Еспресо порушив вказане рішення.

Так само неможливо стверджувати, що Концерн РРТ вимкнув телеканал Еспресо з цифрового ефіру на підставі вказаного рішення РНБО адже, як зазначено, РНБО не наділив Концерн повноваженнями когось вимикати або вмикати.

Нагадаю, що серед партнерів Еспресо - Радіо Свобода Вільна Європа, Голос Америки, ВВС, France24, кримськотатарський канал ATR  і багато інших поважних партнерів, які чесно висвітлюють життя українців у час цієї жахливої російської військової агресії.

Журналісти Еспресо воюють на фронті у лавах Збройних Сил України, висвітлюють найважливіші  та актуальні події, протистоять російській дезінформації. Це їхній фронт, де вони виконують свій патріотичний обов’язок. Хтось в Концерні вирішив, що ці люди не мають права на свободу слова, що вони мають бути звільнені, а канал, народжений на Майдані, має бути вимкнено.

Якщо ж це незаконне політичне рішення, то його ініціатори хочуть тут побудувати не демократію, а другу тоталітарну Росію. Саме з вимкнення телеканалу НТВ та інших незалежних телеканалів розпочалася в Росії влада диктатора Путіна. Ми в Україні цього не допустимо.

Читайте також:
Київ
+27°C
  • Київ
  • Львів
  • Вінниця
  • Дніпро
  • Донецьк
  • Житомир
  • Запоріжжя
  • Івано-Франківськ
  • Кропивницкий
  • Луганськ
  • Луцьк
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Рівне
  • Суми
  • Сімферополь
  • Тернопіль
  • Ужгород
  • Харків
  • Херсон
  • Хмельницький
  • Черкаси
  • Чернівці
  • Чернигів
  • USD 34.49
    Купівля 34.49
    Продаж 35.19
  • EUR
    Купівля 35.74
    Продаж 36.85
  • Актуальне
  • Важливе
2022, понедiлок
4 липня
12:40
білоруські військові
У розвідці пояснили, чому загрози від білоруської армії для України зараз не існує
12:34
СБУ, затримання
СБУ знешкодила російських агентів, які розвідували позиції ЗСУ на Півдні України
12:21
Ексклюзив
ЗСУ кулемет
Понад 70 "бандеромобілів" вже відправили на Схід, - волонтер Гапачило
12:19
Наслідки ракетного удару по Харкову
Російські війська вдарили ракетами по школі у Харкові
12:15
Папа Римський
Папа Римський оголосив про намір відвідати Москву та Київ
12:15
Ексклюзив
Ірпінь
На відновлення інфраструктури України потрібно понад $1 трлн. Розраховуємо на репарації та заморожені активи Росії, - Немчінов
12:13
Ексклюзив
Віталій Портников
Колишній Радянський Союз – справжнє мінне поле
12:02
Ексклюзив
Поки триватиме війна, демографічна криза в Україні поглиблюватиметься, - політичний аналітик Сухарина
11:50
Узбекистан, Каракалпакстан, протести
Узбекистан пішов на поступки після масових протестів щодо суверенітету в Каракалпакстані
11:49
Дія
Пенсійним посвідченням та е-посвідкою незабаром можна буде скористатися через "Дію"
11:36
Ексклюзив
Військова повістка
Вручення повісток до військкомату біля церков є цілком законним, - юрист Дубов
11:22
євро
Курс валют 4 липня: євро підскочив у ціні
11:11
Народні збори Болгарії
Росія платить €2 тис. публічним діячам у Болгарії за поширення пропаганди, - болгарські спецслужби
11:00
Ліз Трасс
Британія готова передати заморожені російські активи Україні, - The Guardian
10:44
Ексклюзив
Андреас Умланд
Зниження цін на російську нафту значно скоротить бюджет Путіна на війну проти України, - аналітик Умланд
10:37
Мурал у Празі, присвячений Україні
Через збройну агресію Росії в Україні загинуло 345 дітей
10:32
Олаф Шольц
Шольц відповів на звинувачення у недостатній військовій допомозі Україні
10:05
путін путлер
Розвідка розкрила два варіанти, за яких впаде режим Путіна в Росії
09:50
Міни в Чорному морі
На Одещині затримали кількох людей, яких підозрюють у причетності до російських диверсійно-розвідувальних груп
09:40
Інфографіка
РФ втратила
Росія за добу втратила 230 військових, 10 бронемашин, 5 танків і 3 артсистеми, - Генштаб ЗСУ
09:30
окупанти рф
Британська розвідка назвала наступну мету Росії після захоплення Лисичанська
09:26
Ексклюзив
На фото Збройні сили України
Звільнення території Херсонщини по правому березі Дніпра цілком реальне завдання для ЗСУ, - Згурець
09:18
фейк, фейки
США і Туреччина переправляють бойовиків "Ісламської держави" в Україну, а Британія краде активи росіян: нові фейки від РФ
09:17
Дніпропетровщина
Росіяни гатили по двох громадах на Дніпропетровщині: дитсадок залишився без вікон
09:02
Херсонська область
Росія розробляє кілька сценаріїв за результатами "референдумів" на окупованих територіях, - Буданов
08:36
Ексклюзив
окупанти танк
Ворог концентрує сили для штурму Словʼянська та Бахмута, - боєць "Легіону Свободи" Назаренко
08:31
Кирило Буданов
Очільник розвідки Буданов розповів, коли чекати на перший перелам у війні з Росією
08:17
боєприпаси
Окупанти перемістили 17 вагонів з боєприпасами на залізничну станцію "Каланчак" на Херсонщині
07:38
окупанти танк
Росіяни намагаються встановити контроль над Богородичним і Долиною, а також форсували Сіверський Донець, - Генштаб ЗСУ
07:03
На півночі Італії зійшла лавина, є загиблі
На півночі Італії зійшла лавина, є загиблі й постраждалі
06:38
окупанти
ISW: За захоплення Лисичанська відповідали два військових командира РФ: що це значить для Путіна
06:08
корабель рф
Росія посилила корабельне угруповання у Чорному морі підводним човном
05:50
Знищена техніка окупантів
ЗСУ знищили російський склад боєприпасів на Миколаївщині та ліквідували майже 50 окупантів, - ОК "Південь"
02:11
На фото українські біженці у Франції
Франція прихистила понад 100 тис. українських біженців
01:35
На фото працівники, які прибули на місце події
"Є кілька загиблих": у Копенгагені сталася стрілянина
01:07
Урядовий літак Росії
Російські дипломати залишили Болгарію після погроз Москви розірвати відносини
00:26
На фото наслідки обстрілів на Сумщині
Впродовж дня росіяни випустили по Сумщині понад 230 мін та снарядів
00:02
На фото наслідки обстрілів на Донеччині
За день на Донеччині загинуло щонайменше 7 людей
2022, неділя
3 липня
23:41
На фото людина, що працює за комп'ютером
Twitter та YouTube британської армії зламали хакери
23:38
Дмитро Ярош
"Цей вусатий тарган має бути ліквідований", - Ярош про Лукашенка
Більше новин