live
Супутник ASTRA-4A 12073 МГц. Поляризація-Н. Символьна швидкість 27500 Ксимв/с. FEC 3/4

NewsOne та "112": прокремлівські ЗМІ в Україні

Ми зібрали докази, як в руках пов’язаних з Росією осіб опинилися два значні інформаційні телеканали країни. Розслідування журналіста програми "ШУСТРОВА LIVE" Дмитра Костюка

Путінська пропагандистська машина набирає обертів: п’яту колону створюють на українському телебаченні, а винні у масовому розстрілі активістів під час "Революції гідності" повертаються в політику та медіабізнес. Упродовж останніх місяців Україна втратила важливі позиції на фронтах інформаційної війни.

Підставний власник "112-го"

Телеканал "112-Україна" вперше вийшов в ефір 28 листопада 2013 року. Реальним власником ресурсу виявився тодішній міністр внутрішніх справ України, а нині підозрюваний у злочинах проти людяності під час "Євромайдану" Віталій Захарченко, - розповів нам головний редактор сайту "Наші гроші" Олексій Шалайський.

Відповідно до інформації з відкритих джерел, 20 квітня 2018 року бенефіціарним власником телеканалу "112 Україна" через швейцарський офшор став німець Едуард Катц. Журналісти "Радіо Свобода" з’ясували, що новий нібито-власник "112-го" мешкає в німецькій глибинці і заробляє на життя перепродажем вживаних автомобілів. Подальше призначення генеральним продюсером телеканалу Артема Марчевського, близького до Віктора Медведчука, може бути непрямим підтвердженням того, що реальним власником телеканалу став саме кум президента Росії.

Після зміни власників, на початку липня, в ефірі 112 телеканалу розгорівся скандал за участю Нестора Шуфрича, який відверто вказував журналістам, що їм говорити. Нестор Шуфрич - один з найближчих соратників Віктора Медведчука протягом багатьох років.  Разом вони балотувалися на мажоритарних округах на Закарпатті, разом розбудовували СДПУ(о), разом у 2006 році йшли на парламентські вибори від політичного альянсу під назвою "Опозиційний блок "Не так".

Як дружба з Медведчуком впливає на поведінку Шуфрича в ефірі "112-го" - ми запитали у політика в стінах парламенту.

"Мені невідомо, що канал 112 належить Медведчуку. Я чую про це останні два тижні. Про це почали говорити. Віктор, Віктор Володимирович мені на цю тему нічого не говорив, а моя позиція в студії ніколи не була пов’язана із ситуацією власників", - відповів Шуфрич.

Водночас народний депутат запевнив, що підтримує дружні стосунки з Віктором Медведчуком.

Наприкінці серпня інформація про те, що 112-ий належить Віктору Медведчуку вперше пролунала в ефірі самого телеканалу, хоча й була одразу спростована ведучими ток-шоу. Через декілька днів, 30 серпня, про купівлю Медведчуком телеканалу заявив журналіст Дмитро Гордон.

Підтвердити чи спростувати свою причетність до телеканалу Віктор Медведчук мав нагоду в ефірі нового ток-шоу "Велике інтерв’ю з великим політиком" на "112-у". Однак за півтори години спілкування гострих запитань до Медведчука не пролунало. Він досхочу розповідав про свої успіхи, критикував владу та просував улюблені тези Кремля.

Згідно статистики, впродовж останнього місяця Віктора Медведчука цитували на "112-у" більше, ніж за увесь минулий рік. Не обділений ефірним часом і соратник Медведчука по партії "За життя" Вадим Рабінович, - постійний експерт та навіть журналіст зі своєю авторською програмою, що називає себе незалежним політиком. Щоб з’ясувати, чи це так, достатньо переглянути уривки хоча б однієї з програм Рабіновича, де він невтомно запевняє українців у тому, що Медведчук – чудовий менеджер та найкращий переговірник з Росією.

Політичний проект, лідерами якого довгий час є Вадим Рабінович та Євгеній Мураєв – партія "За життя" насправді належить Віктору Медведчуку, як і партійний рупор – телеканал "Ньюз Ван". Вважає політолог Володимир Фесенко.

"Поінформовані джерела стверджують, що насправді партія "За життя" належить Медведчуку. І належала йому навіть до формального приєднання його до цієї партії. Рабінович, Мураєв - це лише фронтмени, такі формальні представники публічні цієї партії. А реальним власником і лідером цієї партії є саме Медведчук", - каже експерт.

NewsOne та меседжі Кремля

За 4 роки свого існування телеканал NewsOne неодноразово отримував попередження за проведення політичної агітації у міжвиборчий період, коли це заборонено. А головне шоу телеканалу під назвою "Український формат" стало чудовим майданчиком для розповсюдження пропагандистських тез Кремля.

"Где я был во время Майдана? В Киеве. И я вам скажу, я не считаю что это была революция, это был государственный переворот", - заявив під час одного з ефірів телеканалу NewsOne його тодішній власник Євген Мураєв.

В Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення побачили в словах Мураєва пропаганду. Однак довести факт пропаганди та ввести санкції проти телеканалу Нацрада виявилася неспроможною.

"Там не вдалося довести, що це є порушення закону. Тим більше, що завжди відбиваються тим, що депутат може в ефірі говорити все, що завгодно. А зараз зрозуміло, що в нас депутати не тільки в ефірі говорять що їм тільки заманеться, а вони й ведуть програми. І це є теж один із жахливих таких феноменів нашої журналістики останнього часу. Вона нівелюється в такий спосіб", - розповідає перший заступник голови Нацради з питань телебачення та радіомовлення Ольга Герасим’юк.

Установа не уповноважена перевіряти джерела фінансування телеканалів та не може позбавити їх ліцензій. Єдиний механізм впливу – винести попередження і передати заяву на анулювання ліцензії на розгляд суду. Так, 29 серпня телеканал NewsOne отримав попередження за популяризацію/пропаганду органів держави-агресора у випуску передачі "Світова політика з Олегом Волошиним", яку зрештою зняли з ефіру.

Російські гроші для NewsOne

Юридична назва телеканалу NewsOne - Товариство з обмеженою відповідальністю "Новини 24 години". Кінцевим бенефіціарним власником компанії через швейцарський офшор є батько народного депутата Мураєва – Мураєв Володимир Кузьмич. Існує навіть ціла група компаній родини Мураєвих, де крім батька та сина фігурує ще дружина Євгена – Валерія. Інтереси групи зосереджені у сферах нерухомості, деревообробці та ЗМІ.

Ми проаналізували фінансову діяльність кожної з компаній групи Мураєвих, а це понад 20 юридичних осіб. 8 з них вже припинили своє існування. 6 мають значні фінансові борги, які перевищують вартість усіх активів компаній. 2 підприємства мають податкові борги, а ТОВ "ЗАВОД "РАПІД" упродовж останніх трьох років фігурує у трьох кримінальних провадженнях. Значна частина зареєстрованих членами сім’ї юросіб – це неприбуткові організації. Загалом, абсолютна більшість компаній родини нардепа-Мураєва, відповідно до офіційних джерел, нерентабельні і з високим рівнем ризику банкрутства.

Схоже, Євген Мураєв не має фінансового підґрунтя, щоб витрачати десятки мільйонів на фінансування телеканалу NewsOne. Переконаний в тому, що телеканал живе за російські гроші народний депутат Єгор Соболєв.

"Що таке Медведчук? Це Росія. Що таке Мураєв? Це Росія. Курченко - це Росія. Насправді в Кремлі сидять люди і дивляться кому з холуїв своїх, які в Україні є зрадниками, дати право керувати підконтрольними Росії активами. В цьому сенсі я навіть бачу певний плюс, що люди тепер відкрито знають, що це канали які управляються представниками Кремля і працюють на Кремль", - розповів нардеп у стінах Верховної Ради.

Від перевірених джерел наша редакція отримала документи, що відкривають одне із можливих джерел фінансування телеканалу NewsOne.

Це угоди компанії "Спецмонтаж" з австрійським холдингом STRABAG. "Спецмонтаж" є компанією Володимира Мураєва - батька Євгенія Мураєва - та виробляє системи вентиляцій. З березня 2018 року вона розпочала експортні поставки до ЄС. Першим і єдиним замовником компанії на території Євросоюзу виявився австрійський будівельний холдинг STRABAG, засновником якого з майже третиною акцій є друг Володимира Путіна, російський металургійний та енергетичний магнат і мільярдер Олег Дерипаска, котрий нині перебуває у санкційному списку США.

Особливістю співпраці компаній Дерипаски та Мураєва є закритий тендер і цінова політика замовлень в 2,5-3 рази вища за ринкову.

Згідно з цією товарно-транспортною накладною від 1 червня 2018 року, продавець — компанія з обмеженою відповідальністю Kaspi передає покупцю — ТОВ STRABAG вентиляційні канали обсягом 3880 метрів і загальною вартістю 1 мільйон 403 тисячі 159 євро. Ім’я і прізвище відправника — Олексій Яковенко, власник компанії Kaspi.

В цілому, навесні цього року STRABAG придбав у Kaspi понад 15 тисяч метрів вентиляційних конструкцій, на понад 6 мільйонів євро. Вартість становила понад 420 євро за метр. Тоді як середня ринкова ціна метру була 120 євро.

Так само навесні 2018 р. Kaspi активно купує інженерно-конструкторські проекти у компанії "Спецмонтаж" - загалом 16 проектів вартістю від 200-т до 760-и тис. євро кожен. Ці "проекти" не оподатковувались, і товарообіг було ретельно приховано.

Ось товарно-транспортна накладна, згідно з якою Олексій Яковенко (Kaspi ЛТД) купує у Володимира Мураєва (Спецмонтаж ЛТД) проекти загальною вартістю, щонайменше, понад півмільйона євро.

До березня 2018 року ТОВ Kaspi не вело жодної господарсько-економічної діяльності. А її статутний капітал становить трохи більше 1000 доларів. Цікаво, за які саме проекти ця фірма заплатила "Спецмонтажу" Мураєва понад півмільйона євро? Як нам стало відомо, в минулому — з 2011 по 2013 рр. - Олексій Яковенко працював комерційним директором київського офісу компанії "Спецмонтаж", тобто був одним з топ-менеджерів у Мураєва.

Скидається на те, що Kaspi є звичайною прокладкою між Мураєвим і фірмою Дерипсаки STRABAG, а продаж проектів та вентиляційних каналів є нічим інакшим, як переливанням грошей з однієї кишені до іншої. За цією схемою пройшли мільйони доларів, які могли йти на фінансування NewsOne.

Щодо контактів Мураєва та Дерипаски, то ще у 2000-у році українські медіа називали Мураєва причетним до приватизації Олегом Дерипаскою Миколаївського глиноземного заводу через спеціально створену компанію "Український алюміній".

"Ляльковод" пропаганди

За подачу пропагандистського матеріалу на NewsOne, ймовірно, відповідальний автор концепції "про три сорти українців" Володимир Грановський. Саме під час його роботи в тіньовому виборчому штабі Віктора Януковича часів "Помаранчевої революції", команда регіонала почала масово насаджувати штампи про "бандерівців" і "Донбас, який всіх годує". Ім’я Грановського фігурувало і в "чорній бухгалтерії" Партії регіонів. "Детектор медіа" зустріли політтехнолога за лаштунками програми "Український формат".

"Беру ручку, рисую на бумажке схемы и потом они управляют всем миром, потому что все, что я думаю, и все, что я рисую, потом влияет на всю Украину. Вы ничего об этом не слышали?" – запитував у журналістів Грановський.

Тоді ж Євгеній Мураєв підтвердив, що Грановський дійсно працює на його телеканалі.

За словами шеф-редактора "Детектор медіа" Наталії Лигачової, спочатку Грановський намагався приховати свою причетність до виготовлення контенту телеканалу

"Він там дуже бігав від нашої знімальної групи. Але потім визнав: "я тут раджу, я тут консультую". Але наші там джерела кажуть, що він дійсно керує цим проектом. Володимир Грановський - це теж людина, яка завжди працювала з Медведчуком", - розповіла Лигачова.

Останній рік президентства Януковича Грановський працював у проектах, пов'язаних з Віктором Медведчуком і його піар-кампанією з блокування Угоди про асоціацію між Україною та Євросоюзом. Також медіа називають Грановського особою, наближеною до радника президента Росії Сергія Глазьєва, відповідального за проект "Новоросія" з підтримки військового конфлікту на Сході України.

Повернення "команди Януковича"

29 серпня телеканал NewsOne на три роки перейшов в управління екс-заступника глави Адміністрації президента-втікача Януковчиа Андрія Портнова, якого Генеральна прокуратура України у 2014 році підозрювала у причетні до масових вбивств під час "Революції гідності".

Андрій Портнов пояснив свій інтерес до телеканалу "Ньюз Ван" економічними мотивами. Однак першим кроком юриста в новому амплуа стало відкриття нового ток-шоу його соратниці, Міністра юстиції часів Януковича Олени Лукаш. Новоспечена ведуча -- фігурант кількох кримінальних проваджень, рахунки якої упродовж останніх років були заблоковані Радою Європейського Союзу за підозрою у корупції, відмиванні грошей та причетності до порушення прав людини під час "Революції гідності".

На початку вересня представники фракцій "Народний фронт", "Блок Петра Порошенка" і "Батьківщина" з трибуни парламенту закликали народних депутатів бойкотувати проросійські телеканали в Україні.

За бойкотом інформресурсів Віктора Медведчука могли б слідувати і відкриття реальних кримінальних проваджень, однак козирна карта в руці кума Путіна – це його роль у переговорному процесі про звільнення українських бранців з російських тюрем. Президент Росії використовує політв’язнів як важіль впливу на українську владу, спосіб легалізувати Медведчука та механізм зміцнення його політичних позицій.

Попереду найгостріший етап інформаційної війни, фінансованої Кремлем з метою розколоти українське суспільство, дискредитувати ідеї Майдану та змусити націю забути тих, хто загинув за нашу свободу під час "Євромайдану" та на Сході. Ворогу не втямки усвідомити, що українці змінилися, стали незалежними і мають імунітет до безглуздої московської брехні про нашу історію, сучасне та майбутнє.

Дмитро Костюк

новини партнерів

14 грудня, 2018 п'ятниця

14 грудня, 2018 п'ятниця

Відео

Введіть слово, щоб почати