Три свята - один Спас. Про Біблію, ікони, яблука та мед
Маковея, Преображення Господнє чи Яблучний Спас, Успіння Пресвятої Богородиці чи Перша Пречиста - що ж ми святкуємо в серпні? Про переплетіння біблійних легенд з народними звичаями, про наповнення святкових кошиків і душ та про християнський симбіоз трьох Спасів - у розвідці Еспресо
Серпень багатий на врожай і на свята. Вони глибоко релігійні, дуже поетичні та смачні, мають багато назв і в сенсі святкуванням стають приводом для палких суперечок з боку релігійних діячів, істориків і особливо ревних захисників давніх народних традицій. Бо, як мінімум, поєднання двох світів, тобто поєднання давніх народних традицій та християнских легенд, не в усьому мають точки перетину.
Це й не дивно: вінець літа знаменувався збором урожаю і подякою за плоди ще з давніх-давен, з дохристиянських часів, тому вже там зародилося дуже багато традицій та звичаїв. А з прийняттям християнства з’явилися життєдайні біблійні легенди, які виводять ці свята далеко за межі гастрономічних площин.
Християнський симбіоз трьох Спасів
Постав Бога на перше місце - і все стане на свої місця, - кажуть мудрі люди. І правильніше в даному випадку не скажеш, бо як би ми не називали ці свята: Першим, Другим, Третім Спасом чи іншими назвами - на першому місці буде Бог і спасіння, про яке в ці дні особливо згадується на святкових богослужіннях. Отож про три найбільші свята серпня по порядку.
14 серпня - Винесення Чесного і Животворящого Хреста Господнього, Спас на воді, або ж Маковія чи Перший Спас. Успенський піст
Свято символізує хресний хід, з яким в цей день виносили Чесного Хреста Господнього, на якому був розіп’ятий Спаситель, в Константинополі - з імператорського палацу до храму Святої Софії. Біблійні перекази пов’язують ць подію з візантійським царем Мануїлом, якому довелося в цей день вийти на війну проти сарацин. І, звісно, з небесною поміччю перемогти.
У народі цей день часто називають Першим Спасом або ж Медовим, бо охоронці народних звичаїв тільки з цього дня починають їсти мед після освячення його в церкві. Вони важають, що саме до цього числа мед у вуликах набуває своїх пікових якостей і його можна збирати. Вірили, що освячений мед стане по-справжньому цілющим.
Назву "Маковій" цей день отримав дещо пізніше, тому що на цю дату також доводиться вшанування сімох Великомучеників Маккавеїв. При цьому зв'язок маку, який у букетиках освячують цього дня в храмі, з мучениками Маккавеями суто звуковий і жодного відношення до святкування пам'яті святих мучеників не має.
Виготовте до цього дня свій букет-маковейчик – з маку, квітів, польових трав, колосся, і освятіть його в церкві - матимете власний оберіг. Можна й купити - головне, які думки вкласти в запашне зіллячко.
А ще цього дня випікають пироги з маком – шулики або ж ламанці, які поливаються медом.
Існує й інша легенда цього дня: в давнину, саме в розпал страшної епідемії, жителі Константинополя з храму Святої Софії винесли частинку хреста, на якому був розп’ятий Ісус Христос, і освятили водойми та колодязі. І сталося диво - хвороба, яка скосила тисячі життів, відступила.
Стародавні літописи подають ще й такі свідчення: саме в серпні князь Володимир хрестив Київську Русь. Ось чому Перший Спас в народі часто називають Спасом на воді, Мокрим Спасом і вважають воду святою.
У народі кажуть, що Перший Спас — це проводи літа. Цього дня починають відлітати ластівки.
19 серпня - Преображення Господнє, Другий Спас, Великий Спас, Яблучний Спас
Третє за величиною і шанованістю свято православних: дуже знакове, поетичне і символічне - Спас. Преображення - важлива подія в земному житті Ісуса Христа - сталося незадовго до Його страстей і описане в Євангеліях, як явище Божої величі і слави Спасителя перед трьома найближчими учнями Петром, Яковом та Іоанном під час молитви на горі Фавор.
Преображення полягало не у зміні Божественної природи Христа, а у з'яві Його Божества у природі людській. Відповідно до Івана Золотоустого, Преображення відбулося, "щоб показати нам майбутнє преображення єства нашого і майбутнє Своє пришестя на хмарах у славі з ангелами".
Його лице просяяло, і саме тоді апостолам відкрилося світло й слава Божества і почувся голос Отця із світлої хмари Святого Духа: "Цей є Син Мій Улюблений, у Котрому Моє благовоління; Його слухайте".
У християнстві освячення плодів у день свята Преображення набуло особливого символічного значення: у Преображенні Христа показано щось нове, перетворення і благодатний стан, що людина і світ знаходять Воскресінням Христа і яке здійсниться у воскресінні всіх людей. І вся природа, яка прийшла в розлад з того моменту, коли у світ через людину увійшов гріх, тепер разом з людиною очікує найближчого оновлення.
Народ називає цей день ще й Яблучним Спасом, вкладаючи в це поняття світське значення, пов'язане із святом врожаю. Це підтверджує звичай освячувати в церкві дари природи: яблука, сливи, груші, обжинкові вінки, бджолині стільники тощо.
Настоятель Свято-Миколаївського храму ПЦУ м. Полтави отець Олександр Дедюхін у своїй проповіді пояснив все, що стосується яблук, загалом плодів, з точки зору релігійних писань.
"Немає ніяких уставних та канонічних заборон на споживання плодів яблуні. Навіть відкрию тайну: в Едемському саду змій спокушав Адама та Єву зовсім не яблуком, там був зовсім інший плід. Який - невідомо. Яблука абсолютно невинні, - пояснює святий отець. - А ще одним відкриттям, безумовно, буде для вас те, що в чині освячення плодів на Преображення, взагалі про яблука не ідеться! Ось текст цієї молитви.
- "Боже Премудрий і Всемогутній Створителю світу! Ти створив небо й землю і все, що на них. Ти виростив дерева і трави й уквітчав їх красними квітами, а з них овочам зволив виспіти на втіху і споживання роду людського і всякого живого створіння Твого. Сам, Господи, благослови † початки плодів цих, подай багатий врожай на них в місці цьому, по всій Україні нашій і на всьому світі Твоєму. Тих, що працюють коло них, благослови в добрім здоров’ї й спокою зібрати і скористувати їх, а всіх людей Твоїх благослови споживати ці дари Твої на здоров’я тілу, душі на спасіння, щоб вдячні Тобі були і на честь і на славу Твою споживати їх сподобилися."
Тут мова іде не лише про яблука, а про абсолютно всі плоди, які Господь виростив на "втіху та споживання роду людського". Молитва нагадує, що всі плоди, які вирослі в наших садках та городах - це благословіння Боже, і вдячні віруючі приносили до храму початки цих плодів для освячення та з почуття вдячності Богу.
Цьому раділа вся Церква (як зібрання віруючих), возносила молитви і споживала із вдячністю.
Євангеліє нас запевняє: " Їжте все, що на торговищі продається, без найменшого сумніву, для спокою совісті. Бо Господня земля, і що виповнює її." (1 Кор.10.25-26).
Яблук та інших плодів це також стосується. Не слухайте та не слідуйте московськім ізводам і забобонам. Бо в них навіть пророк Ілля гопніком виставлений, бо, бач, він у воду пісяє. Виховані та чемні люди так не роблять, запам'ятайте.
Ну а якщо бажаєте щось гарне та смачне принести освятити до храму Божого - будь ласка, тільки робіть це не із рабського страху покарання, а із почуття вдячності вільних людей. А ще запам'ятайте: не існує ні медового, ні яблучного, ні ще якого-небудь Спаса. Бо Спас - це Спаситель наш Ісус Христос, і ні що і ні хто інший", - наголосив настоятель храму..
Прикмети на Спаса:
- Прийшов другий Спас - бери рукавиці про запас.
- Минув Спас - держи кожух про запас.
- До Спасівки бджола робить на пана, а після Спасівки на себе.
- Як у Спасівку будуть великі вітри, то зима буде з віхолами та лютими морозами .
- Якщо у Спасівку на деревах жовтіє листя, це віщує ранню осінь.
- Якщо на Спаса нема дощу, то це прикмета, що буде гарна суха осінь. Дощів небагато буде.
Перед Третім Спасом, а саме 28 серпня, велике свято - Успіння Пресвятої Богородиці, або Перша Пречиста. Цього дня завершується Успенський піст. Дехто вважає його продовженням Великого посту.
Успі́ння Пресвятої Богородиці - день закінчення земного життя святої Діви Марії та переселення її в життя небесне. За християнською традицією називається успінням, а не смертю.
Щодо народних традицій цього дня, то протягом осіннього періоду є три "Пречисті", що про них у народі кажуть так: "Перша Пречиста жито засіває, друга - дощем поливає, а третя снігом покриває". Тож в період "Першої Пречисти" відбувається озимий посів. Вважається, що починається молоде бабине літо.
29 серпня (16 за ст. ст.) святкується третій Спас - пам'ять Нерукотворного Образа Господа Ісуса Христа. Третій Спас (горіховий, хлібний, але дуже нечасто).
У християн цей день знаменує перенесення з Едеси до Константинополя Нерукотворного Образу Господа нашого Ісуса Христа.
Розповідають, що колись месопотамський цар був важко хворий на проказу. Дізнавшись про вміння Ісуса зціляти, він послав свого художника, щоб той написав портрет Спасителя, аби образ Його вилікував царя. Але у майстра нічого не вийшло. Ісус взяв чисте полотнище і витер ним обличчя. На полотні був втілений Його нерукотворний образ, який зцілив царя. На жаль, реліквія була викрадена в 1204 році під час хресного ходу, і сліди її загубилися.
Бог вже відповів, а ми нагадуємо - Його слухайте!
Ця майже цитата зі Святого Письма - відповідь нам на всі наші суперечки щодо назв свят. У ці дні відбулися важливі події, пов’язані зі Спасителем і спасінням. Тому свят у серпні багато, але назва всіх трьох свят походить від імені Ісуса Христа Спаситель (скорочено Спас), яке пророкував архангел Гавриїл під час Благовіщення. І як вшановувати ці великі свята - дуже особиста справа кожного. Нехай святяться меди, яблука, інші дари городів і полів! Печуться пироги, поминаються ті, хто відійшов за межу, звучать щирі молитви. Як подяка небесам і як прохання благословення. Світлих свят!
- Актуальне
- Важливе