Ілюзія небезпеки. Чому західні музиканти більше не бояться їхати в Україну
Українські організатори фестивалів про те, чи став український концертний ринок привабливішим для закордонних артистів та чи не бояться вони їхати в Україну
Цього літа в Україні відбудеться щонайменше 12 гучних музичних фестивалів, про які ми писали раніше. В різних містах виступатимуть не лише українські музиканти, а й чимало закордонних виконавців.
До речі, багато з них, зокрема легендарні Red Hot Chili Peppers та Muse, приїдуть в Україну вже не вперше. Щоправда, попередні виступи були ще до Майдану та до початку війни на сході.
Еспресо.TV запитало організаторів музичних подій, чи важко привезти закордонний гурт в Україну та чи є позитивні тенденції на нашому концертному ринку.
Чи бояться закордонні зірки їхати в Україну
Український концертний ринок молодий, утім, вже є фестивалі, історія яких налічує понад 10 років. До того ж закордрнні гурти неодноразово приїжджали в Україну не лише на фестивалі, а й з сольними концертами. Тож казати, що про Україну ніхто нічого не знає, не можна.
Утім, справедливо буде зауважити, що середня кількість концертів на рік у період з 2014-го до сьогодні стала меншою, ніж була ще два роки тому. І одна з головних причин – питання безпеки.
"Для всього світу в Україні війна. Хай неоголошена, але військові дії тривають. І сьогодні артисти не стоять в черзі їхати в Київ, - каже директор фестивалю U-Park Микола Ісідоров. – Те, що ми домовилися з Red Hot Chili Peppers та Muse, я вважаю дивом, адже шанси були вкрай низькі".
Однак організатор Carpathian Alliance Metal Festival Дмитро Хлевінський бачить і позитивні зміни в цьому напрямку. Ще минулого року з доведенням безпечності візиту в Україну проблем було більше.
"Цього року вже легше. Звісно, питання є, але страху вже менше. Тих музикантів, які відмовилися з причин безпеки, нема", - зазначає він.
Але повного спокою у західного світу Україна не викликає. Підтверджує це співорганізатор фестивалю "Файне місто" Володимир Пасяка: "Певні складності виникають, як через війну так і через те, що наш фестиваль є новим для іноземних артистів. Доводиться пояснювати, що епіцентр військових дій за 1000 км від фестивалю".
Щоб привезти закордонних виконавців, іноді доказувати безпечність доводиться не лише словом. Так, засновник концертного агентства H2D Сергій Малецький розповідає, що в 2014 – 2015 роках іноді потрібно було надсилати фотографії Майдану, аби показати: тут все спокійно.
"Зараз переговори з агентами тривають легше. І, якщо артисту цікаво приїхати в нашу країну, він приїде, а якщо ні, то ні, - ділиться Сергій Малецький. - Це було нелегко завжди, але якщо порівнювати з 2014 роком, то зараз ситуація набагато краща. І, принаймні, агенти вже почали відповідати на запити з України".
Однак відновлення довіри у 2016-му – не загальна тенденція. Наприклад, для Muse, які приїдуть цього літа, команді фестивалю U-Park довелося знімати відео в Києві.
"З Muse ми спілкувались майже рік, а з Red Hot Chili Peppers до затвердження дати – 7 місяців. Ми їздили Києвом та знімали місто, записували також звернення фанатів", - зазначає Микола Ісідоров.
Фінансовий бік. Чи цікава Європі українська аудиторія
Зрозуміло, що поки українці не готові платити за концерти груп першого ешелону, гонорари яких, як і раніше, виплачуються в доларах чи євро. І це не в останню чергу впливає на відвідуваність України закордонними артистами та грає проти української аудиторії.
"Значну роль відіграє низька купівельна спроможність мешканців України. Девальвація, зарплати, неможливість відвідувати подібні заходи роблять Україну сьогодні неконкурентоспроможною в плані гонорарів", - пояснює директор фестивалю U-Park.
Середня вартість квитка на концерт в Європі – 50 євро. І якщо для жителя Польщі це припустимі гроші, зазначає Микола Ісідоров, то в Україні – це місячний прожитковий мінімум.
Україна комерційно не найвигідніша країна для артиста. "Висока інфляція та бідність не дозволяють конкурувати навіть з найближчими країнами, не кажучи вже про світових мастодонтів шоу-бізнесу - США, Німеччину, Францію", - зазначає Сергій Малецький.
Також важливо, що концерти для західних виконавців завжди були промоцією для збільшення продажів. В Україні ж, яка цього року отримала пріоритетний статус як найбільший порушник права інтелектуальної власності, за музику платити не звикли.
"Є імена, які ми протягом кількох років намагаємось запросити на фестиваль, але Україна для них не потрапляє в ТОП бажаних країн. Пов'язано це з тим, що тут музика майже не продається. Для них гастролі - один із способів популяризації своєї музики. Навіщо сюди поспішати, якщо це ніяк не вплине на продажі?" – пояснює організатор Ostrov Festival Павло Серб.
Утім, західні гурти їдуть в Україну. Лише цього літа на різних фестивальних сценах виступлять півсотні зарубіжних музикантів.
Чому вони таки їдуть до нас?
"Більшість знає про наш фестиваль і охоче їдуть, адже наша українська молодь зарекомендувала себе як вдячна публіка. Наші гарно приймають. Зрозуміло, що артистам це до душі", - ділиться Павло Серб.
Хвалить нашу аудиторію і Сергій Малецький: "Деякі гурти, з якими ми працюємо не перший рік, з радістю повертаються в Україну. Вони кажуть, що у нас неймовірно тепла публіка".
Фото: Ostrov Festival
Однак не останню роль відіграє і своєрідний альтруїзм українських організаторів. Чимало привозять топових музикантів для вибудовування іміджу країни. Особливого бізнесу в проведенні фестивалів в Україні поки нема.
"Ми взяли на себе таку відповідальність зокрема і для того, щоб іміджево привідкрити Україну після 2014 року. Ми хочемо показати, що подібні події можуть проходити в Україні", - зазначає Микола Ісідоров.
За словами співорганізатора "Файне місто" Володимира Пасяка, фестивалі зараз працюють на перспективу. "Наразі проведення фестивалів швидше має виховну функцію, а ніж комерційну. Вони виховують свою потенційну публіку", - додає він.
Альтернативний вихід знайшли організатори Carpathian Alliance Metal Festival. Квитки на їхній фестиваль коштують дешевше, ніж на деякі інші опен-ейри.
"Ми вводимо певні інновації для себе: занижуємо ціни. І за рахунок цього плануємо зібрати більше людей. Тож, беремо масовістю, а не ціною", - ділиться Дмитро Хлевінський.
Цікавий аспект: організатори фестів (особливо, якщо фестиваль проводиться вже не вперше) мають влаштовувати їх і далі. Тоді як з концертами ситуація інша.
"Фестиваль – це тривалий проект. Вони повинні проводитись хоча б в нуль. Справа в тому, що в них до цього були вже вкладені гроші в імідж, в бренд. А концерти – це інша справа", - пояснює Дмитро Хлевінський.
Чи є позитивні тенденції на концертному ринку України
Відтоді, як зарубіжні виконавці стали відмовлятися від концертів в Україні, минуло не так багато часу. Своєрідна відлига настала лише на початку 2016-го, тому думки організаторів фестивалів щодо позитивних зрушень розходяться.
Володимир Пасяка, зокрема, відзначає позитивні зміни. "Після тривалого затишшя концертний ринок зрушив з мертвої точки. Він став цікавим для іноземних менеджерів. Українська аудиторія засумувала за якісними світовими виконавцями, що вплинуло на відвідуваність", - каже співорганізатор "Файного міста".
Про поступове відновлення ринку порівняно з 2014-м каже і Сергій Малецький. Повернення на українську сцену зірок першої величини він вважає сигналом про покращення стосунків між Україною та зарубіжними партнерами.
"Ще один плюс: люди вже звикли, що квиток не коштує 100 грн, як раніше. І вони готові платити за якісного артиста від 500 грн та більше", – зауважує засновник концертного агентства H2D.
У той же час казати про тенденції та недооцінювати український ринок попередніх років було б несправедливо. Так, Ostrov Festival, який цьогоріч відбудеться в 4-й раз, давно відкрив закордонним діджеям Україну як надійний музичний ринок.
Фото: "Файне місто"
А Микола Ісідоров, команда якого привезе Red Hot Chili Peppers та Muse, вважає, що підвищеного інтересу у агентів закордонних артистів до України нема. "Для порівняння концерт Red Hot Chili Peppers в Будапешті був проданий за 1 день. А ми продаємо квитки вже півроку і далекі від якихось гігантських продажів".
Як українському концертному ринку заважає Росія
Попри те, що Революція Гідності голосно заявила на весь світ про Україну, у сфері музики залишаються ті, хто досі не відокремлює нас від Росії.
Так, за словами організатора Carpathian Alliance Metal Festival, український концертний ринок в Європі часто вважають лише частиною російського.
Плануючи тури, агенти артистів об'єднують концерти в Україні не з європейськими, а з турами по країнах СНД.
По-друге, самі російські промоутери перешкоджають розвитку українського концертного ринку, адже івент-менеджери з Росії іноді влаштовують концерти західних артистів в Україні в рамках туру країнами СНД. Тому зарубіжні агенти просто не мають потреби співпрацювати з українськими колегами.
Не останню роль відіграє купівельна спроможність, вплинути на яку може тільки економічна ситуація в країні. А те, що поки в силах зробити українські організатори, - це виховувати аудиторію.
"Ще 20 років тому будь-яку зарубіжну музику слухали небагато людей. Ситуація змінюється, і щороку люди виявляють більший інтерес до музичних подій. Тож є передумови, що фестивалі збиратимуть більшу аудиторію", - підсумовує організатор Ostrov Festival.
Читайте також: 12 головних музичних фестивалів літа України
- Актуальне
- Важливе