live
Супутник ASTRA-4A 12073 МГц. Поляризація-Н. Символьна швидкість 27500 Ксимв/с. FEC 3/4
img
Дмитро Гомон 15 червня, 2017 четвер

Фабрика фейків. Як Росія знову клепає брехню про збитий "Боїнг"

Російські фейкороби повернулися до теми збитого "Боїнга", намагаючись заплутати світ та перекласти провину на Україну

Російські фейкороби повернулися до теми збитого "Боїнга", намагаючись заплутати світ та перекласти провину на Україну

За місяць, 17 липня, буде третя річниця з дня авіакатастрофи рейсу MH17. У збитому російським "Буком" літаку загинуло 298 людей.

Напередодні цієї дати російська пропагандистська машина працює над тим, аби задурити голову міжнародній спільноті, намагаючись довести свою непричетність до страшної трагедії.

Що вже довели слідчі та інші розслідувачі

Міжнародна слідча група ще продовжує роботу, але вже встановила кілька фактів, які прямо вказують на причетність до трагедії Росії та виплеканих нею терористів "ДНР". Вони довели, що зенітно-ракетний комплекс "Бук" прибув з території Росії до селища Первомайське.

Також вони встановили, що постріл було здійснено з території, підконтрольній проросійським сепаратистам.

Зараз слідчі працюють над тим, щоб встановити, хто саме стріляв, хто віддав наказ, хто надав проросійським бойовикам "Бук". Втім, велику частину роботи за слідчих вже зробили ентузіасти, які ведуть власне розслідування.

Зокрема, "Новая газета" встановила, що відповідальний за доставку "Бука" бойовикам чоловік з позивним "Хмурий" - це полковник ГРУ у відставці Сергій Дубінський, який воював на боці бойовиків "ДНР".

Міжнародна експертно-журналістська група Bellingcat встановила, що ЗРК "Бук", з якого було здійснено фатальний постріл, належав 53-й зенітно-ракетній бригаді та мав бортовий номер 332.

У своєму найсвіжішому розслідуванні дослідники з Bellingcat встановили номери військових КамАЗів та прізвища їхніх водіїв, які доправили "Буки" з військової частини до військової бази поблизу селища Міллерово, що в Ростовській області.

Звідти зенітно-ракетний комплекс 16 липня було доправлено до російсько-українського кордону і далі в зону підконтрольну бойовикам "ДНР".

Автори дослідження Bellingcat не називають справжні прізвища російських військових водіїв (хоча вони їм відомі) та "замазали" їхні обличчя. Проте невдовзі у мережі з'явилося групове фото, на якому їхні обличчя незаретушовані.

Прикметно, що одна з публікацій Bellingcat вже стала об'єктом фейку про те, хто ж насправді збив малайзійський "Боїнг".

Криві руки чи злі наміри

На початку квітня російські ЗМІ, інформаційні ресурси проросійських бойовиків та деякі українські видання розтиражували новину про те, що, виявляється, група Bellingcat спромоглася знайти на Донбасі український "Бук". Але вони перекрутили новину, поставивши все з ніг на голову.

Насправді дослідники з Bellingcat опублікували на своєму сайті 4 квітня новину про те, що нарешті вдалося встановити геолокацію українських "Буків". Було встановлено точне місце зйомки двох світлин з українським ЗРК "Бук". Вони раніше викликали питання через дві обставини: автор знімків, капелан Михайло Греділь, зробив їх за два дні до катастрофи та ще й додав геотег, який повідомляв, що фото зроблено в Ясинуватському районі поблизу Донецька.

Сам отець Михайло згодом зняв ті мітки, та написав пост, в якому пояснив, що насправді знімки робив "за сотні кілометрів від Донецька". Але не зізнався, де саме, натякаючи на військову таємницю.

І от три роки потому активісти "Смоленського форуму" встановили, що фотографії зроблено на військовій базі поблизу Миргорода, що у Полтавській області. Це за сотні кілометрів від лінії фронту.

А отже, робить висновок Bellingcat, єдиний "Бук", який міг "дотягнутися" до малазійського "Боїнга" - це вже згаданий російський ЗРК з бортовим номером 332, який належить 53-й зенітно-ракетній бригаді, дислокованій в Курську.

Але все викладене не завадило російським ЗМІ спотворити зміст повідомлення Bellingcat. Вони подали все так, нібито західні експерти встановили факт присутності на Донбасі українського "Бука". І це, мовляв, ставить жирний хрест на заявах Києва, що в зоні падіння "Боїнга" українських ЗРК "Бук" не було.

Але найприкріше, що цей фейк підхопила низка українських ЗМІ. Щоправда, згодом деякі з них усвідомили помилку та виправили новину.

Цю ситуацію детально розбирав український ресурс Stop Fake. А координатор Bellingcat Арік Толер не пошкодував дошкульних слів на адресу українських сайтів "Апостроф" та "Корреспондент", які спотворили їхнє повідомлення. Він зазначив, що через широке тиражування фейку був змушений змінити заголовок новини.

Як тиражувався фейк

Про те, яку хвилю здатний викликати один-єдиний фейк, можна подивитися на прикладі сайту телеканала "Звезда", який є офіційним ресурсом російського Міноборони. Він на радощах настругав аж п'ять новин на своєму сайті.

Спочатку сайт повідомив таке: "Украинский "Бук" был в Донбассе перед крушением MH17 - западное расследование". Потім пішли такі заголовки: "Украинский "Бук" в Донбассе "сдал" священник" та " Украинский "Бук" в Донбассе выдала раскраска" (бо миргородський "Бук" справді вирізняється особливими кольорами).

А через день сайт телеканалу навіть видав цілу статтю про те, чому ж проукраїнський західний ресурс опублікував нібито антиукраїнську інформацію та "припер Київ до стінки". У тексті черговий раз повторюються мантри, що вже точно зрозуміло, що "Боїнг" збили українці, ось вам черговий доказ від священика. Про Миргород і Полтавську область автор не згадує ані словом.

Але найкраще про те, як російська пропаганда без проблем на чорне говорить біле, свідчить новина все того ж телеканалу під заголовком "Bellingcat опубликовала видео с украинским "Буком", предположительно, направляющимся в Донбасс".

У першому ж абзаці вони пишуть таке: експертно-журналістська група Bellingcat опублікувала на своєму сайті відео, на якому український зенітно-ракетний комплекс "Бук" рухається по дорозі в районі населеного пункту Миргород на північний схід від Донбасу.

Тобто російському читачу, який погано знається на географії України, натякають: український "Бук" помітили поруч з Донбасом. За такою ж логікою можна писати, що Київ розташовано у "Східному Прикарпатті".

Телеканалу "Звезда" приділяємо стільки уваги недарма. Це один із тих ресурсів, який у поті чола продукував різноманітні версії авіакатастрофи. Як правило, це робиться з метою заплутати аудиторію, зародити в ній сумніви: мовляв не все так просто, правди ніхто не знає, за трагедією криються інтереси ляльководів, які намагаються приховати істину.

Але ця історія з багатьма версіями має побічний ефект. Завдяки ним Кремль та його інформаційних тролів дуже легко тикати носом в їхню ж власну брехню. За три роки вони напрацювали купу фейків щодо причин авіакатастрофи, кожен із яких, певна річ, спростовує попередню версію.

Дуже показовий приклад - заява, яка пролунала на брифінгу в Генштабі РФ про те, що російський же радар не зафіксував жодних об'єктів, які б літали навкруги "Боїнга". Було зафіксовано лише два цивільних літаки та безпілотник "Орлан 10", який літав у російському повітряному просторі уздовж російсько-українського кордону.

Здавалося б, після цього версія про причетність української авіації до трагедії мала б вмерти. Але ні, її досі намагаються реанімувати, натякаючи світовій спільноті - не все так просто з тим "Боїнгом".

Фальшиві документи СБУ

Черговий фейк про рейс MH17 першим запустила газета "Совершенно секретно". Вони оприлюднили кілька "фотокопій" документів, отриманих з "надр СБУ". Головний меседж був про те, що, мовляв, СБУ одразу після катастрофи почала знищувати докази причетності української сторони до трагедії. Але окрім іншого, видання стверджує, що знищуються докази причетності до катастрофи української авіації. Але ж раніше російське Міноборони це спростувало: не зафіксовано радаром жодних об'єктів поруч із "Боїнгом".

Про те, що оприлюднені "документи" - стовідсотковий фейк відразу ж заявили в СБУ. А ресурс Stop Fake відзначив, що "фотокопії" містять багато помилок, через що складається враження, що або їх перекладали через автоматичний перекладач, або ж складали люди, які не володіють українською мовою.

Наявність помилок та русизмів ще можна списати на те, що сбушники - не філологи й могли писати суржиком. Але як пояснити проколи на зразок цієї фрази: "проникнення до державних установ суміжної держави (ДНР)"?

Навіть цинічні зрадофіли навряд чи повірять, що в СБУ тимчасово окуповані райони Донецької та Луганської областей визнали за державу.

Що цікаво, цей фейк на сайті "Совершенно секретно" було перекладено англійською мовою. Отже розрахунок робили не лише на російськомовну, але й західну аудиторію.

Механізму розповсюдження цього фейку відстежила команда EU Stratcom Force Task у своєму щотижневому огляді дезінформації. Вони називають публікацію "документів" черговою теорією, яку розповсюджують прокремлівські видання. Але її поява, розповсюдження й тиражування ЗМІ, підконтрольними Кремлю, містить типові ознаки спонсорованої державою активності.

Зокрема, зазначається в огляді, спочатку "сенсація" була опублікована в маленькому прокремлівському виданні та перекладена англійською. Звідти вона перейшла на сотні сайтів, схильних до конспірологічних теорій та прокремлівського наративу.

За три дні стаття була перекладена 24 мовами аж доки її не підхопило кремлівське інформаційне агентство Sputnik, яке спеціалізується якраз на поширенні прокремлівських фейків для іноземної аудиторії.


І наостанок цікавий нюанс цієї історії. Один із авторів публікації про "секретні документи" СБУ - головний редактор газети "Совершенно секретно" Сергій Соколов. У липні-серпні 2015 року чоловік з таким же іменем та прізвищем виступив у ролі експерта, який стверджував в ефірі телеканалу LifeNews, що літак підірвали зсередини. Однак це два різних Сергія Соколова.


Але, що вже смішно, тоді "експерт" теж спирався на нібито матеріали СБУ. Мовляв за $250 тисяч він купив "бобіну з дротом", на якій записано розмову офіцера СБУ з пілотом літака Су-27, який супроводжував малазійський "Боїнг". А пізніше, вже у розмові з "Комсомольской правдой", Соколов додав до цього коктейлю ще й агентів ЦРУ, які замінували літак в аеропорту Нідерландів.

Як бачимо, фантазія у фейкоробів небагата. Можна гарантувати, що це не останні "секретні матеріали", здобуті ними у "надрах СБУ". Бо коли остаточно забрехався, зупинитися важко.

новини партнерів

21 липня, 2017 п'ятниця

21 липня, 2017 п'ятниця

Відео

Введіть слово, щоб почати