Чому "європейське CNN" перетворюється на голос Кремля

9 грудня, 2016 п'ятниця
14:59

На телеканалі Euronews вибухнув скандал, пов'язаний із планами закрити українську службу та забороною на критику Росії та Туреччини

Зміст

Днями близько 50 журналістів телеканалу Euronews провели попереджувальний страйк, вимагаючи в керівництва не закривати українську, перську та арабську редакції. Сайт EurActiv пише з посиланням на одного з журналістів, що після приходу нових інвесторів їм заборонили критикувати Туреччину та Росію. А проведене інтернет опитування серед працівників компанії показало, що з-поміж 291 працівника керівництву не довіряє 205.

Поки що керівництво компанії намагається заговорити проблему і все йде до того, що мовник, який частково фінансується напряму Євросоюзом (у 2016 році Єврокомісія виділила 25 млн євро) перетвориться на лояльне путінському режиму ЗМІ. Тобто ЄС буде фактично фінансувати пропаганду, спрямовану проти нього ж.

Удар по українській службі

Телеканал Euronews з'явився на світ у 1993 році як європейська відповідь CNN та BBC. Плани скоротити українську та ще кілька служб виникли після того, як у компанії з'явились нові інвестори. Невідомо, чого більше в цьому рішенні - російських інтриг чи намагань "оптимізувати витрати" через фінансову кризу, яку переживає телеканал.

"Звісно, можна говорити що Euronews є приватна компанія, проте 28% фінансування вона отримує від ЄС. Тому саме ЄС має перевірити як саме витрачаються чи кошти і чи рішення про закриття української редакції не є дискримінаційним стосовно української редакції", - прокоментував страйк народний депутат Володимир Ар'єв. Він також опублікував відкритого листа страйкарів.

У ньому вони пишуть, що українська служба - єдина, яка скорочується повністю. Це загалом 17 журналістів. За їхніми словами, подія політично важлива, оскільки може бути порушений баланс висвітлення подій під час конфлікту між Україною та Росією. Водночас російська редакція лишається однією з пріоритетних. За деякими даними навіть планується її розширення.

Вперше про скорочення української редакції заговорили у квітні 2016 року. У російської служби були на той час п'ять вільних вакансій, але віддати їх українцям не дозволили. За словами журналістів, це прямий наказ з Москви.

Офіційно ж їм спочатку пояснили, що вони на недостатньому рівні володіють російською мовою та не мають необхідного культурного і освітнього багажу. Після скандалу керівництво телеканалу змінило риторику та почало говорити, що "подумає". Втім, сподіватись на вакансії в російській службі їм не варто.

Одна з причин скорочення - відсутність фінансування української служби з боку Києва. Причин на це кілька.

Гроші Фірташа

Взагалі історія з появою української служби Euronews сповнена протиріч. Її з помпою запускали в 2011 році за участі Валіда Арфуша, який тоді обіймав посаду заступника гендиректора Національної телекомпанії України (НТКУ). У червні 2013 року Арфуш, який ніколи не робив секрету зі своїх симпатій до Партії регіонів та особисто Януковича, став керівником з питань розвитку телеканалу Euronews у країнах СНД. Після Революції гідності Арфуш та "регіонали" втратили вплив на Euronews.

Euronews Янукович Міхаель Петерс Валід Арфуш

екс-заступник директора НТКУ Валід Арфуш, екс-президент Віктор Янукович, голова наглядової ради Euronews П'єр Луїджі Малесані та гендиректор Euronews Міхаель Петерс. Київ, жовтень, 2011 рік. Фото: wikimedia.org

У серпні 2014 року Україна "забанила" російськомовну версію Euronews. Моніторинг Нацради з питань телебачення і радіомовлення виявив, що російська редакція спотворювала факти в своїх сюжетах, розповсюджувала дезінформацію та використовувала такі словосполучення як "народное ополчение" та "карательная операция".

Українська версія припинила транслюватися через те, що НТКУ відмовилось від ліцензії. Причиною назвали астрономічну ціну, про яку домовився ще уряд Азарова (5,5 млн євро) та величезний борг, який накопичило попереднє керівництво (10,8 млн євро).

У 2015 році українську службу купила компанія Дмитра Фірташа та Сергія Льовочкіна Inter Media Group. Вони планували навіть розширити її, додавши до команди з 20 людей в Ліоні ще й команду в Києві, яка б готувала новини з України. Транслювати канал планувалося з того ж приміщення на вулиці Дмитрівській, звідки транслюється телеканал "Інтер". Неважко уявити, якими були б сюжети українського Euronews про Україну для іноземної аудиторії.

Втім, справи не пішли, компанія Фірташа контракт розірвала і посилаючись на відсутність коштів українську редакцію тепер закривають взагалі.

Гроші Кремля

Москва в особі ВДТРК є одним з інвесторів телеканалу. Кошти здебільшого вкладаються саме в російську редакцію. Фінансувати Euronews Росія почала у 2004 році, придбавши 17% акцій телеканалу. Загалом у Euronews спочатку був 21 акціонер, переважно державні та громадські мовники країн ЄС. Але пошук нових джерел фінансування призвів до залучення в якості інвесторів країн з неоднозначною репутацією. Тож в результаті Росія дуже скоро увійшла до четвірки найбільших власників - разом із France Televisions, італійською RAI та турецькою TRT.

Участь у комплексному фінансуванні давала доступ до вагомого важеля впливу на суспільну думку в ЄС. Ще й за рахунок грошей тих же самих європейців - Єврокомісія та Європарламент виділяли телеканалу десь три чверті фінансування.

Цікаво, що спікер МЗС РФ Марія Захарова кілька разів дорікала англомовній версії телеканалу за "викривлення" новин та ставила за приклад російськомовну версію. Йшлося, зокрема, про сюжет до річниці депортації кримських татар. Хоча це цілком могла бути й операція з прикриття, аби в сторонніх спостерігачів не виникало підозри, що за телеканалом в усіх його версіях стирчать вуха Москви.

Єгипетсько-американський акорд

Зараз головний акціонер Euronews - єгипетський олігарх Нагіб Савіріс. Йому належить 53% акцій телеканалу. Окрім нього, зараз йдуть переговори щодо входження в число інвесторів американського телеканалу NBC News. Вони хочуть придбати від 15 до 30% акцій. Втім, плани перебудови каналу навіть з приходом американців не передбачають збереження української версії.

Один із журналістів у коментарях EurActiv зазначив, що телеканал, який отримує значні вливання від європейських інституцій, дестабілізувався після приходу іноземних інвесторів та перетворився на "погане CNN". А росіяни, на його думку, отримують все більший вплив.

Теги:
Читайте також:
Київ
+20°C
  • Київ
  • Львів
  • Вінниця
  • Дніпро
  • Донецьк
  • Житомир
  • Запоріжжя
  • Івано-Франківськ
  • Кропивницкий
  • Луганськ
  • Луцьк
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Рівне
  • Суми
  • Сімферополь
  • Тернопіль
  • Ужгород
  • Харків
  • Херсон
  • Хмельницький
  • Черкаси
  • Чернівці
  • Чернигів
  • Біла Церква
  • USD 41.29
    Купівля 41.29
    Продаж 41.83
  • EUR
    Купівля 45.1
    Продаж 45.84
  • Актуальне
  • Важливе
2024, п'ятниця
19 липня
05:57
Командувач Обʼєднаних сил НАТО в Європі генерал Крістофер Каволі
Українці мають чудову стратегію ведення війни, – генерал Каволі
05:26
Володимир Зеленський
Зеленський виступить на засіданні уряду Британії: вперше після Клінтона в 1997 році
00:03
ЗСУ, зброя, Міноборони
ЗСУ прийняли на озброєння близько 10 нових пістолетів і пістолетів-кулеметів
2024, четвер
18 липня
23:55
Барак Обама
Обама заявив, що у Байдена "значно зменшилися" шанси на перемогу у президентських виборах, - The Washington Post
23:34
Саломе Зурабішвілі
Конституційний суд Грузії зареєстрував позов Зурабішвілі проти закону про "іноагентів"
23:20
В Україні запустять гарячу лінію з питань енергетики
22:52
Cтуденти Бангладешу підпалили державну телекомпанію
У Бангладеш студенти вийшли на протест проти правил прийняття на держслужбу: щонайменше 32 загиблих
22:49
Оновлено
Зеленський перебуває на саміті Європейської політичної спільноти: деталі
22:38
Зеленський зустрівся з королем Великої Британії Чарльзом ІІІ
22:21
Лукойл
Угорщина та Словаччина більше не отримують нафту російського "Лукойла" після припинення Україною транзиту
21:46
Оновлено
Червінський у суді
Червінському після його виходу з СІЗО під заставу призначили новий запобіжний захід у ще одній справі
21:28
Ексклюзив
Віктор Орбан
Орбана не запросили на сесію Європарламенту попри усталену практику щодо країни-голови Ради ЄС, - кореспондентка Висоцька зі Страсбурга
21:01
Оновлено
Президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн
Європарламент переобрав фон дер Ляєн на посаду очільниці Єврокомісії
20:46
Kyivstar, Київстар
Вимога до операторів забезпечити зв'язок під час відключень: Київстар розповів про дії в цьому напрямку
20:32
Аналітика
Сергій Згурець
Дії в Кринках та на інших ділянках лівобережжя Херсонщини відтягнули на себе значні сили противника. Колонка Сергія Згурця
20:06
штучний інтелект
OpenAI випустив дешевшу версію ШІ GPT-4o mini
20:03
OPINION
Олег Манчура
Україна не зможе прожити без українців
20:00
Огляд
перемога переможні новини
Переможні новини 876-го дня війни: атака на російську базу на озері Донузлав, полювання дрона на ворожий Мі-8 та нова зброя в арсеналі ЗСУ
19:55
OPINION
Микола Княжицький
Вибір фон дер Ляєн - хороша новина для України
19:50
Марія Захарова
Речниця МЗС РФ Захарова заявила, що в Європі закривають російські пропагандистські канали, бо нібито бояться правди
19:44
Південноукраїнська АЕС
Центр стратегічних комунікацій спростував інформацію про аварію на Південноукраїнській АЕС
19:35
Литва прапор
Сейм Литви проголосував за вихід країни з Конвенції щодо касетних боєприпасів
19:21
Ненсі Пелосі
Пелосі у приватній розмові сказала Байдену, що він не може перемогти Трампа, згідно з опитуваннями, - CNN
19:21
Джорджія Мелоні
Висміяла зріст прем'єрки Мелоні: суд зобов'язав італійську журналістку заплатити штраф €5 тис.
18:51
Студенти в Україні зможуть отримати гранти на навчання через Дію
18:50
дрон Shahed-136, атака росії по Києву 17 жовтня
Під час нічної атаки РФ по Україні у Білорусі піднімали винищувач, - "Гаюн"
18:46
нафтовий танкер
Велика Британія запровадила санкції проти 11 суден, які перевозять російську нафту
18:36
Оновлено
Верховна Рада
Рада підтримала за основу законопроєкт про підвищення ефективності укладення угод про визнання винуватості у корупційних справах
18:22
Дмитро Лубінець
Україна повернула 758 дітей з Росії і ТОТ, - Лубінець
18:20
викрадення 14 липня немовляти
Викрадення немовляти у Кременчуці: підозрюваному обрали запобіжний захід
18:14
Оновлено
Херсонська область
На Херсонщині впроваджують особливий режим в’їзду та виїзду
18:10
Ексклюзив
Дмитро Разумков
Разумков вважає, що ймовірне підняття акцизу на пальне вдарить по аграріях та Силах оборони
18:03
OPINION
Ігор Луценко
Про ефект футболу у війні росіян
18:01
Новини компаній
Телевізори – функціональні джерела зображення
17:43
електроенергія, відключення
Дві й три черги відключень: в Укренерго розповіли, як вимикатимуть світло 19 липня
17:43
Кирило Буданов
"Буданову заборонили реалізовувати план з убивства дітей високопосадовців РФ": російські пропагандисти створили новий фейк
17:41
загранпаспорт рф
РФ погрожує українцям на ТОТ конфісковувати автівки, незастраховані в російських компаніях, - Спротив
17:37
Оновлено
РФ атакувала Донеччину з різнокаліберної зброї: загинуло 5 людей, є поранені
17:34
Ексклюзив
пожежа у РФ на військовому заводі "Уралтрансмаш"
Пустий цех так не димить: Defense Express про пожежу у РФ на військовому заводі "Уралтрансмаш"
17:23
На фото: Гʼю Джекман та Раян Рейнольдс
Раян Рейнольдс зізнався, що не отримав зарплату за перший фільм "Дедпул"
Більше новин