live
Супутник ASTRA-4A 12073 МГц. Поляризація-Н. Символьна швидкість 27500 Ксимв/с. FEC 3/4

Заробляти мільйони "граючи". Хто такі кіберспортсмени і як у них все влаштовано

Мільйони доларів, тисячі фанатів і повні зали глядачів. І ні, мова не про чергову зірку естради – сьогодні поговоримо про кіберспорт. Як відеоігри перетворились на спортивні змагання, звідки в індустрії шалені кошти та у кого є шанси стати успішним? Про це і не лише у нашому матеріалі

Ви, певне, чули про неймовірні гонорари підлітків, які ніби просто "бавляться в іграшки", про багатомільйонні вклади інвесторів та тисячі людей, які збираються подивитися матчі з кіберспорту на гігантських аренах.

Уявіть спорт, не обмежений фізичним станом, віком, релігією, гендером. Спорт, який коштує понад 100 мільярдів доларів…

Світ змінився протягом останніх десятирічь і комп’ютерні ігри стали не просто частиною життя мільярдів – для багатьох вони стали професією. Хтось заробляє тисячі і мільйони доларів на їхньому створенні, а хтось – безпосередньо на грі. Як і чому так відбувається, що таке кіберспорт та у кого є шанси стати успішним кіберспортсменом?

На ці та інші питання ми шукали відповіді у наших героїв, зокрема екс-гравця NAVI та багаторазового чемпіона світу з Counter-Strike Арсенія Триноженка, та, звісно, його величності Інтернету.

Що ж таке кіберспорт?

Вікіпедія скаже нам, що це ігрові змагання з використанням комп'ютерних технологій, де комп'ютер моделює віртуальний простір, всередині якого відбуваються змагання. І навряд чи це звучить достатньо зрозуміло. То де ж закінчується звичайна гра і починається спорт?

Насправді, це питання може стосуватися будь-якого спортивного виду діяльності: можна гасати у дворі в футбол з друзями чи грати в шахи просто для задоволення. Але щойно ви ставите годинник і починаєте дотримуватись правил, гра перетворюється на спортивне змагання.

Наразі кіберспортсмени по всьому світу вимагають, щоб до них та їхньої професії ставилися не менш серйозно, ніж до їхніх колег зі сфери традиційних спортивних ігор.

Так, ігрове співтовариство з нетерпінням очікує відповіді Білого дому на петицію з проханням офіційно визнати eSports на тому ж рівні, що й легку атлетику. У петиції вимагають право на отримання візи P-1, що дозволить представникам кіберспорту конкурувати за гроші на великих турнірах. Петиція вже зібрала 100 тисяч підписів протягом місяця, про що свідчить офіційний коментар Білого дому.

Спорт vs Звичайна гра

Далеко не кожна гра може стати однією з дисциплін кіберспорту. Наприклад, такі популярні ігри як Minecraft чи GTA не мають чітких правил, на основі яких в певний проміжок часу можна виявити переможця: математична модель гри повинна бути вільна від раптових подій, всі учасники змагань повинні бути в однакових умовах.

Під час великих змагань учасникам забезпечують абсолютно рівні умови: як у самому віртуальному просторі, так і щодо технічних можливостей: всі комп'ютери та програмне забезпечення однакові. З власного спорядження гравець може використовувати лише комп'ютерну мишу та клавіатуру.

Зазвичай кіберспортивні ігри — це шутери від першої особи, стратегії реального часу й спортивні симулятори. Подібно до звичайного спорту, конкретні ігри називаються дисциплінами.

  • First Person Shooting (FPS) - симуляція ведення бою від першої особи, стрілялка між групами - командами гравців. При цьому одна з команд виконує певне завдання, а інша намагається цьому завадити. Найбільш відомі дисципліни в цій категорії - Counter-Strike, Call of Duty.
  • Real Times Strategy - RTS - стратегія в реальному часі. У грі відбуваються бої між арміями гравців, при одночасному розвитку сторін – зведенні бази, "прокачки" армії і видобутку ресурсів. Мета гри - розгромити армію супротивника. Популярними під час таких змагань є ігри StarCraft і Warcraft.
  • Multiplayer online battle arena - багатокористувацька онлайн бойова арена. В грі проводяться командні бої 5:5 людей. Тут кожен гравець керує одним героєм і розвиває його для досягнення спільної мети: пробитися на ворожу базу і знищити її. Представникми цієї категорії - Dota2, League of Legends.
  • Ігри-симулятори, в яких потрібно керувати військовою та звичайною технікою, наприклад World of Tanks, World of Warships. Та, власне, симулятори інших спортивних ігор: футболу, хокею, баскетболу.

Популярність кіберспорту колосальна. За даними порталу statista.com, кількість гравців та вболівальників кіберспорту в 2018 році налічує понад 380 000 000 людей.

Лише подумайте: одна з найпопулярніших ігор, представлених у кіберспорті - League of Legends, на чемпіонаті світу 2015 року зібрала найбільшу кількість глядачів за всю історію кіберспорту: 36 мільйонів людей спостерігали за матчем (наживо і онлайн). Це ж майже як населення всієї нашої країни!

До кінця поточного року очікується, що люди витратять понад 6,6 мільярда годин, спостерігаючи за кіберспортивними змаганнями та прямими включеннями.

Де дивляться відеоматеріали?

Щоб показати контент використовують відеострімінгові канали - Twich, Asubu, а повтори зазвичай можна подивитися і на YouTube.

Так, одна з найпопулярніших онлайн-платформ Twitch надає доступ до всіх видів відеоматеріалів, включаючи трансляції кіберспортивних турнірів, таких як чемпіонат з League of Legends. Його відвідуваність швидко зростає, оскільки платформа була представлена ​​на ринку у 2011 році як дочірня компанія Amazon.

Twitch мав 20 мільйонів щомісячних унікальних відвідувачів ще у 2012 році, в 2015 році ця цифра зросла до 220 мільйонів. Наприкінці 2016 р. виявилося, що більшість постійних користувачів Twitch були чоловіками, а жінки складали 35%. Розподіл вікових груп користувачів Twitch показав, що більшість користувачів платформи - це молоді люди у віці від 16 до 24 років.

Говорячи про географію, комп'ютерний спорт отримав офіційне визнання у 46 країнах, які наразі є у складі Міжнародної конфедерації комп'ютерного спорту - International e-Sports Federation.

Як це створюється

Кіберспорт - це ціла індустрія, в основі якої лежать засновники комп'ютерних ігор, на кшталт Wargaming.

Змагання організовують кіберспортивні ліги. Наприклад, ESL - eSports Lig – так називають кіберспорт на Заході. Далі до роботи підключаються студії, які коментують змагання, і створюють так званий тематичний контент - інтерв'ю з гравцями команд, документальні фільми,  навчальні гіди для новачків, тощо.

Портрет гравця

Кіберспортсмен сьогодні - це успішна молода людина, яка до того ж полюбляє традиційні види спорту ( а без цього годинами за комп’ютером просто не всидиш). Щоправда, на випадок проблем зі спиною, які виникають нерідко, у визнаних команд є власні масажисти.

"Така інтерактивна діяльність має психологічні та соціальні переваги", - каже австралійська журналіст та гравець Ван Бадхем. "Ми граємо на зв'язку з іншими гравцями, створюємо громади, навчаємось, переживаємо світи поза нашою уявою, і насолоджуємось тимчасовими катарсисами та канальними почуттями".

І дійсно, окрім вище зазначеного досвіду, дисципліни кіберспорту розвивають ще й швидкість реакції, а вона дійсно дивує: 130 мілісекунд в порівнянні з 200 мілісекундами звичайної людини.  Така реакція дає кіберспортсмену можливість зробити близько 300 осмислених натискань на клавіатуру за одну хвилину. І вона стосується не лише того, що відбувається на екрані: професійний кіберспортсмен може відреагувати на удар боксера, зреагувати на подачу кращих тенісистів - звичайній людині це зазвичай не під силу.

Окрім розвитку реакції, кіберспорт розвиває звичку прийняття оптимального в ігровій ситуації рішення. В цьому аспекті деякі ігри можна порівняти зі швидкими шахами.

Кіберспорт і допінг – міф чи реальність?

Ходять чутки, ніби кіберспортсмени поголовно приймають препарати-стимулятори, які покращують їхню реакцію та підвищують мозкову активність. А зважаючи, що повального допінг-контролю в професійному киберспорті немає, нерідко заслуги гравців "спихують" на чудо-препарати.

В основному міфами оповитий препарат адерол - психостимулятор амфетамінової групи. У медицині він використовується для лікування синдрому дефіциту уваги і гіперактивності, і має підвищувати швидкість реакції, концентрацію, увагу до деталей і розумову витривалість. Проте, очевидно, дія препарату переоцінюється а сам він викликає залежність.

Питання про допінг ми поставили представнику компанії StarLadder (яка вже не один рік поспіль проводить кіберспортивні змагання в дисциплінах Dota 2, CS:GO та Hearthstone в Україні) Сергію Перуну, і отримали однозначну відповідь "зсередини" індустрії:

"Допінг в кіберспорті - міф. Не існує допінгу, який стимулює твою "ясність розуму", "міркувалку", твій інтелект. Є хіба кавові енергетики, які допомагають прибрати втому". Тож питання зі стимуляторами у кіберспорті і досі відкрите.

Звідки в кіберспорті гроші?

  • Спонсорство є найбільшим джерелом грошей. До цих пір спонсорські програми були в основному засновані такими технологічними компаніями, як Intel, або компаніями із таких периферійних ігор, як SteelSeries.
  • Реклама є другим за величиною джерелом фінансів. Основними гравцями рекламного простору для eSports є виробники комп'ютерних комплектуючих та енергетичні напої, особливо Red Bull.
  • Доходи від засобів масової інформації - це надходження, які сплачують трансляції партнерів, які володіють правами на трансляцію прямих ігор. У цьому просторі основними фігурами є Twitch і YouTube Gaming.
  • Доходи від продажу квитків та товарів від команд eSports та видавців ігор.

Чому молоді люди обирають кіберспорт?

Опосередковане тренування кіберспортсмена займає десь 4 години на добу (приблизно стільки ж тренуються і футболісти), але дивлячись на цю цифру варто розуміти що вона є середнім арифметичним. Перед змаганнями гравці можуть тренуватися до і більше 12 годин на добу. 

Але і така активність має ряд переваг: ігри стимулюють вивчення англійської мови, для розуміння ігрової термінології та правил. При правильній організації заняття кіберспортом добре поєднуються з традиційним навчальним процесом. Кіберспорт не є травматичним, не вводить ані гравця ані вболівальника в агресивний стан.

Більш ніж за 15-річну історію турнірів не було зафіксовано жодного випадку сутички між гравцями чи вболівальниками. І до того ж, до завершення кар'єри у кіберспорті здоров'я гравця залишається в нормі, чого не можна сказати про традиційних спортсменів.

Серед молоді питання такого професійного шляху досить актуальне: багато хто розглядає його як кращу альтернативу 8 та 9 годинним робочим дням в офісі.

Вихід на професійну арену дозволяє гравцям отримувати заробітню плату та вигравати призові фонди. На протязі декількох років призові фонди турніра The International виросли з 1 600 000 доларів до 18 429 613, але це ніщо в порівнянні з 2018 роком.

Одним з переможців The International 5 став 15-річний пакистанець Сумаїл Хассан, який виграв  у турнірі 1280 000 доларів.

Наразі ми слідкуємо за вершиною змагань по Dota2 - чемпіонатом The International 2018, на якому переможець  заробить 44% від загальної суми рекордного призового фонду - $24237394! Це більше 10,4 млн доларів на команду. Якщо вам цікаво подивитись трансляцію, ви можете зробити це тут.

Як стати кіберспортсменом

Як і у випадку з традиційними видами спорту, шлях до професійного кіберспорту не є швидким: потребується кілька років наполегливих тренувань, перш ніж претендувати на місце у серйозній команді.

При цьому жертвувати життям не доводиться, а от сруктурувати його і організовувати - просто необхідно.

Про ставлення до починань у кіберспорті, коли ти дитина та професійний шлях ми поспілкувалися з Арсеном Триноженком – колишнім гравцем найвидатнішої української кіберспортивної команди NAVI, а нині коментатором змагань та стрімером.

Чи казали майбутньому багаторазовому чемпіону світу "знайти нормальну роботу", навіщо "план Б"  і до чого варто бути готовими початківцям. Про все це  ви можете прочитати  в матеріалі "Як стати кіберспортсменом. Інсайд від екс-гравця NAVI".

новини партнерів

20 листопада, 2018 вівторок

20 листопада, 2018 вівторок

Відео

Введіть слово, щоб почати